Poznaliśmy harmonogram rywalizacji o tytuły mistrza świata i Europy w rallycrossie. W ramach World RX zobaczymy w sumie 10 rund na 8 torach – kilka z nich powracających po kilkuletniej przerwie. Do tego przywrócony zostanie format rywalizacji dobrze znanym wszystkim kibicom rallycrossu.
Jubileuszowy, dziesiąty sezon walki w rallycrossowych mistrzostwach świata rozpocznie w połowie czerwca w Norwegii. Tor Lankebanen położony niedaleko miejscowości Hell jest raczej niebem niż piekłem dla kibiców tej dyscypliny sportu motorowego. To właśnie tam w tym roku rozpoczęła się nowa, elektryczna era World RX.
Dwa tygodnie później z Norwegii udamy się do Szwecji, gdzie czekać będzie „Magiczny Weekend” w Hojles. Co roku dziesiątki tysięcy kibiców przyjeżdżają na Hojlesbanan, by w festiwalowej atmosferze obserwować zmagania najlepszych z najlepszych w jednej z najbardziej widowiskowych form rywalizacji w sporcie samochodowym.
W lipcu World RX powróci po raz pierwszy od 2017 roku do miejsca, gdzie rallycross się narodził. Na brytyjskim Lydden Hill 4 lutego 1967 pierwszy raz rywalizowano w wyścigach na asfalcie i luźnej nawierzchni. Tor w hrabstwie Kent przeszedł sporą modyfikację w tym roku, dzięki czemu legendarna nitka została urozmaicona o spektakularny nachylony pierwszy zakręt rodem z amerykańskich owali i o dodatkową hopę.
Pierwszy raz od sezonu 2018 będziemy za to w Mettet. Tor imienia Julesa Tacheny był przez lata fundamentem kalendarza mistrzostw świata, goszcząc jedną z najpopularniejszych rund roku.
Pod koniec sierpnia odwiedzimy portugalskie Montalegre. Położony niedaleko malowniczego Vila Real obiekt zmodyfikował swoją nitkę w tym roku, dzięki czemu rywalizacja stała się jeszcze bardziej zacięta.
Europejską część sezonu zakończy runda na Estering. Niemiecki obiekt to jeden z najszybszych torów rallycrossowych na świecie, a wraz z licznymi zmianami wysokości tworzy ogromne wyzwanie dla zawodników. Tor w Buxtehude, podobnie jak Lydden Hill oraz Mettet, nie był obecny w kalendarzu od 2018 roku.
Po kilku latach przerwy World RX opuści ramy „starego kontynentu” – w październiku najlepsi kierowcy globu będą się zmagać na torze Killarney w stolicy Republiki Południowej Afryki Kapsztadzie, gdzie w 2019 roku w pasjonujących okolicznościach swój jedyny tytuł mistrza świata wywalczył Timmy Hansen. Nowego mistrza poznamy na koniec listopada na obiekcie w Azji.
Tradycyjnie mistrzostwom świata towarzyszyć będą mistrzostwa Europy Euro RX. Te, podobnie jak w tym roku, rozpoczną się już maju od zmagań na węgierskim torze w Nyirad słynącym z wyjątkowej, ceglanej nawierzchni. Tytuły będą przyznawane w klasach RX1 (znanej dawno jako Supercars), RX3 (przednionapędowe auta S1600), a także po raz pierwszy RX2e – elektryczna kategoria z identycznymi pojazdami przejdzie sporą zmianę przed sezonem 2023 i status mistrzostw Europy jest ich częścią.
To, co spodoba się wielu kibicom to powrót do „tradycyjnego” formatu rywalizacji. Ponownie na rundę składać się będą cztery biegi kwalifikacyjne, których wyniki zadecydują o tym kto zawalczy o zwycięstwo w całych zawodach. Najlepsza dwunastka zmierzy się w wyścigach półfinałowych (trwających sześć, a nie cztery – jak w kwalifikacjach – okrążenia), a pierwsza trójka na mecie każdego z nich awansuje do finału. Z tegorocznych zmian pozostanie sesja Superpole, która zadecyduje o ustawieniu na starcie do pierwszych wyścigów zawodów.
Na antenie Motowizji w 2023 roku zobaczycie transmisje na żywo ze wszystkich rund World RX. Więcej informacji na ten temat znajdziecie pod adresem https://motowizja.pl/tego-jeszcze-nie-bylo-nadchodzace-sezony-wrc-erc-i-world-rx-w-pelni-na-zywo-w-motowizji/
Kalendarz World RX i Euro RX na sezon 2023:
20-21.05 – Nyirad, Węgry (RX1, RX3);
17-18.06 – Hell, Norwegia (RX1e, RX2e, RX1, RX3);
01-02.07 – Hojles, Szwecja (RX1e, RX2e, RX1, RX3);
22-23.07 – Lydden Hill, Wielka Brytania (RX1e, RX2e);
05-06.08 – Mettet, Belgia (RX1e, RX2e, RX1);
26-27.08 – Montalegre, Portugalia (RX1e, RX1, RX3);
09-10.09 – Estering, Niemcy (RX1e, RX2e, RX1, RX3);
21-22.10 – Kapsztad, RPA (RX1e – podwójna runda)
25-26.11 – Azja (RX1e – podwójna runda)