W nocy FIA opublikowała przyszłoroczny regulamin sportowy Rajdowych Mistrzostw Świata. Największe zainteresowanie wzbudzi zmiana w systemie dzielenia punktów podczas każdego rajdu. Co jeszcze zostało zmodyfikowane?
Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym WRC na 2024 rok dotyczą przydzielania punktów. Do zdobycia w sumie dalej będzie trzydzieści punktów w klasyfikacji generalnej, ale każdy rajd będzie podzielony na dwa etapy. Pierwszy będzie trwał do końca sobotniej części rywalizacji — tutaj będzie można zdobyć najwięcej oczek. Drugi to wyłącznie niedzielne odcinki specjalne. Ostatni oes — Power Stage — wciąż będzie dodatkowo punktowany. System wygląda następująco:
Etap do soboty:
P1: 18 punktów
P2: 15 punktów
P3: 13 punktów
P4: 10 punktów
P5: 8 punktów
P6: 6 punktów
P7: 4 punkty
P8: 3 punkty
P9: 2 punkty
P10: 1 punkt
Etap niedzielny:
P1: 7 punktów
P2: 6 punktów
P3: 5 punktów
P4: 4 punkty
P5: 3 punkty
P6: 2 punkty
P7: 1 punkt
Power Stage:
P1: 5 punktów
P2: 4 punkty
P3: 3 punkty
P4: 2 punkty
P5: 1 punkt
Jest jednak haczyk: aby zdobyć punkty za pierwszą część, to trzeba być sklasyfikowanym w wynikach całego rajdu. Jeżeli więc załoga, która znajdowała się w pierwszej dziesiątce na koniec soboty, rozbije się lub będzie miała awarię wykluczającą z jazdy w niedzielę, to na swoje konto zapisze zero.
Do rywalizacji zostaną dopuszczone samochody Rally1 bez zamontowanej jednostki hybrydowej. Będą mogły one rywalizować z resztą stawki, jedynie zespoły nie będą mogły zgłaszać załóg w takich pojazdach do zdobywania punktów w klasyfikacji producentów. Zamiast jednostki hybrydowej, w jej miejsce konieczne będzie zamontowanie balastu o łącznej wadze 100 kilogramów (jednostka hybrydowa waży 90 kg).
Pozostając przy silnikach, warto wspomnieć o punkcie, który można nazwać “Lex Tänak”, ponieważ dotyczy sytuacji, jaką Estończyk miał na Rajdzie Estonii w 2023 roku. Wymiana silnika między przedrajdowym badaniem technicznym a startem rajdu będzie dozwolona. Trzeba będzie jedynie poinformować Delegata Technicznego FIA, który zaplombuje nową jednostkę oraz pamiętać o limicie dwóch silników na sezon.
Doprecyzowano także przepisy dotyczące widoczności prac w parku serwisowym. Od sezonu 2024 celowe zasłanianie samochodów w parku serwisowym przez zespoły fabryczne jest zakazane.
Kilka ważnych zmian pojawiło się także w kategorii WRC2. Załogi w autach Rally2 będą mogły korzystać z pomocy ekip szpiegowskich, nie będą za to zdobywać punktów na Power Stage’u. Kolejność startowa do piątkowego etapu tej kategorii nie będzie opierać się już wyłącznie na życzeniu organizatora rajdu, priorytet będzie miała klasyfikacja generalna sezonu.
Wszystkie odcinki specjalne wszystkich rajdów Rajdowych Mistrzostw Świata sezonu 2024 zobaczycie na żywo z polskim komentarzem w Motowizji.