Co to jest TCR?

Co to jest TCR?

Po latach zapaści wygląda na to, że do łask wracają wyścigi samochodów turystycznych. Wszystko za sprawą nowej klasy wyścigów – TCR. Co to jest TCR?

Co to jest TCR – historia

Za powstanie TCR odpowiada Marcelo Lotti, człowiek, który doprowadził do utworzenia klasy Super 2000 i jej sukcesu, który doprowadził do utworzenia WTCC. Lotti przestał zarządzać WTCC kiedy ta wpadła w zapaść. Seria poszła w zwiększenie mocy i zwiększenie aerodynamiki. Nowe regulacje pozwoliły Citroenowi zdominować serię w niespotykany dotąd sposób, co doprowadziło do powolnego wykruszania się zainteresowanych ekip.
Lotti postanowił więc pójść w drugą stronę. Zamiast bawić się we wzmacnianie samochodów turystycznych uznał, że warto jeszcze bardziej uprościć startujące pojazdy. W końcu największe sukcesy dla tych wyścigów były w czasach klasy Super Touring, gdzie ścigały się samochody jedynie lekko zmodyfikowane pod warunki wyścigowe, w dużej mierze opierające się o drogowe podzespoły.

Co to jest TCR – inspiracja

Inspiracją był sukces klasy GT3, która po kilku latach w naturalny sposób została następcą GT1 i GT2. Oryginalnie TCR nazywało się TC3, jednak do akcji wkroczyła FIA, która była w posiadaniu klas TC1 i TC2. Trójka zmieniła się więc w „R” jak „racer”.
TCR miało także podobne zadanie jak GT3 – być postawą do krajowych, lokalnych serii wyścigowych. Przed powstaniem TCR scena wyścigów samochodów turystycznych była bardzo rozbita – mnóstwo serii o dużej randze, jednak z samochodami, które nie mogły startować nigdzie poza nią. WTCC miało TC1, British Touring Car Championship poszło w kierunku NGTC, Scandinavian Touring Car Championship poszło w romans z TTA, w Australii w mistrzostwach TC najwyższego szczebla ścigały się auta rodzinne z silnikami V8 pod maską, a niemieckie DTM miało w swoich progach już bardziej prototypy niż samochody turystyczne.
Wprowadzenie na rynek tanich, prostych i wyrównanych aut TC które nie będą ograniczone do tylko jednej serii wyścigowej oraz którymi będzie można startować nie tylko w krótkich wyścigach sprinterskich, ale także tych długodystansowych sprawił, że doszło do rewolucji. Co prawda z czołowych lokalnych serii TC na regulacje TCR przeszło jedynie STCC, ale w innych regionach świata zaczęły powstawać nowe serie. Obecnie jest piętnaście różnych serii tylko dla klasy TCR, a w pięciu innych mają one swoją osobną klasę.

Co to jest TCR – wyścigi międzynarodowe

Wraz z powstaniem TCR ruszyła międzynarodowa seria dla tych samochodów – TCR International Series. Aby uniknąć scenariusza z GT3, kiedy do gry wkroczyły ogromne zespoły fabryczne, w regulacjach zabroniono udziału zespołów fabrycznych.
Do porażki musiała się za to przyznać FIA. Związek doszedł do porozumienia z organizacją Lottiego i od tego sezonu WTCC i TCR International Series połączyły się w FIA WTCR – World Touring Car Cup. Zachowano regułę braku zespołów fabrycznych, a ranga serii FIA i pucharu świata sprawiła, że obecnie na stawce co runda pojawia się 27 kierowców. Inne serie też mogą pochwalić się mniejszymi lub większymi sukcesami. Największą lokalną serią TCR w tym momencie jest ADAC TCR Germany, gdzie co runda pojawia się około 30 zgłoszeń.

Co to jest TCR – jak oglądać?

Każdy widz Motowizji ma więc do dyspozycji wyścigi TC na najwyższym możliwym poziomie. Z każdej rundy FIA WTCR na naszej antenie czekają podsumowania. Rywalizację podczas każdego wyścigu ADAC TCR Germany można oglądać natomiast na żywo.
TCR jest na fali wznoszącej. W tym roku ruszyła chociażby seria bałtycka. Kto wie, może kiedyś powstaną polskie mistrzostwa klasy TCR? Trzymamy za to kciuki.