Rajd Sumava Klatovy: lepsze tempo Szejów

szeja sumava klatovy

Ósme miejsce na 85 zgłoszonych załóg – Jarek i Marcin Szejowie na mecie Rajdu Sumava Klatovy 2018.
16 punktów – taką zdobycz bracia Szejowie wywalczyli na oesach wokół miasta Klatovy.
Szybciej i skuteczniej w sobotę – w klasyfikacji II etapu zawodów załoga z Ustronia uplasowała się na siódmym miejscu.
Nie ma mocnych na Kopecky’ego – fabryczny kierowca Skody wygrywa rundę mistrzostw Czech po raz 19. z rzędu.
Kolejną rundą czeskiego czempionatu będzie równie malowniczy co wymagający Rallye Cesky Krumlov (20-21 maja).

Zakończony dziś Rajd Sumava Klatovy po raz kolejny był prawdziwym świętem motoryzacji i festiwalem sportowych emocji. Złożyły się na to rewelacyjna obsada z wielokrotnymi mistrzami kraju, a także aktualnym liderem mistrzostw Europy, do tego piękna, niemal letnia pogoda, najszybsze trasy w kalendarzu czeskiego czempionatu i tłumy entuzjastycznych kibiców przy odcinkach. Jedyną polską załogą w tych zawodach byli Jarek i Marcin Szejowie, którzy startowali Fordem Fiestą R5 przygotowanym przez ekipę Orsak Rally Sport. W swojej klasie bracia z Ustronia mieli 19 rywali, a walcząc o miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu mierzyli się także z zawodnikami dysponującymi samochodami WRC.

W rozgrywanym w piątek pierwszym etapie zawodów, reprezentanci GK Forge KoWax Racing połowę odcinków specjalnych ukończyli w pierwszej dziesiątce. W efekcie po sześciu pierwszych odcinkach specjalnych Polacy zajmowali dziesiątą pozycję w klasyfikacji rajdu. Drugi etap ścigania wokół miasta Klatovy był zdecydowanie lepszy w wykonaniu braci Szejów. Polacy zaczęli sobotnią rywalizację od piątego czasu na próbie Janovicka, czyli odcinku, którego nie wykorzystywano w poprzednich edycjach rajdu. Szejowie skutecznie wykorzystali fakt, że ich czescy rywale nie mieli na tym oesie przewagi doświadczenia. Do ostatnich metrów rajdu Jarek i Marcin walczyli o poprawienie swojej pozycji w klasyfikacji zawodów. W drodze do tego celu na kilku odcinkach wywalczyli rezultaty w ścisłej czołówce rajdu – oprócz wspomnianego piątego miejsca, notowali jeszcze szóste, siódme i czwarte czasy. Ostatecznie Jarek i Marcin Szejowie ukończyli zmagania na ósmym miejscu w klasyfikacji generalnej zawodów i siódmej pozycji wśród załóg walczących w mistrzostwach Czech. Na finałowym oesie rajdu Polacy mocno zaatakowali, by dogonić Jana Cerny’ego i Petr Cernohorsky’ego, ale doświadczeni Czesi rzutem na taśmę obronili się przed szarzą Szejów. Na mecie obie załogi dzieliło zaledwie 0,3 sekundy. W drugiej rundzie mistrzostw Czech Szejowie wywalczyli łącznie 16 punktów – 9 za miejsce w klasyfikacji generalnej, a także 7 za lokaty wywalczone w poszczególnych etapach zawodów.

Zgodnie z przewidywaniami po zwycięstwo w Rajdzie Sumava Klatovy sięgnęli Jan Kopecky i Pawel Dresler (Skoda Fabia R5). W ten sposób fabryczna załoga Skody kontynuuje swoją fantastyczną passę na krajowych oesach. Triumf w Klatovy był dziewiętnastym z rzędu zwycięstwem Kopeckiego i Dreslera w rundzie czeskiego czempionatu. Kopeckiemu nie zagroził nawet lider mistrzostw Europy Aleksiej Łukjaniuk, pilotowany przez Aleksieja Arnautowa (Ford Fiesta R5). Rosyjska załoga zajęła drugą pozycję, tracąc blisko minutę do zwycięzców. Trzecią lokatę zdobyli 21-letni Juuso Nordgren i Tapio Suominen (Skoda Fabia R5). Finowie to kolejni reprezentanci fabrycznej ekipy Skoda Motorsport. Łącznie do mety drugiej rundy mistrzostw Czech dotarło 56 na 85 zgłoszonych załóg.

Następne starcie w czeskim rajdowym czempionacie zaplanowano na weekend 20-21 maja, kiedy to odbędzie się Rallye Cesky Krumlov – trzecia runda cyklu.

Jarek Szeja: – Cieszę się, że wyszliśmy obronną ręką z wielu trudnych sytuacji w tym ciężkim rajdzie. Rywalizowaliśmy z bardzo dobrze przygotowanymi, wjeżdżonymi zawodnikami, którzy naprawdę szybko jeżdżą. Lepsze tempo, jakie zaprezentowaliśmy w drugim etapie Rajdu Sumava Klatovy to także efekt intensywnej pracy zespołowej. Cała ekipa Orsak Rally Sport bardzo się starała szybko rozwiązywać problemy, jakim stawialiśmy czoła i poprawiać ustawienia naszego samochodu, żeby był jeszcze szybszy. Z jednej strony jestem zadowolony, że wróciliśmy do walki z czeską czołówką, ale jednocześnie czuję sporo sportowej złości. Dziś mocno ścigaliśmy naszych rywali, a na ostatnim oesie daliśmy z siebie absolutnie wszystko, żeby dogonić Jana Cerny’ego. Było bardzo blisko – zabrakło nam 0,3 sekundy. Tak niewiele dzieli nas po przeszło 160 kilometrach ścigania. Myślę, że po tym rajdzie mamy kilka powodów do satysfakcji, ale nie zaprzątam sobie tym głowy, tylko myślę, jak dobrze przygotować się do startu w Krumlovie.

Marcin Szeja: – Myślę, że ten rajd był dla nas bardzo długa podróżą. Oczywiście, nie zakładaliśmy, że będzie łatwo, jednak początek był naprawdę ciężki. Konsekwentnie zmierzaliśmy do celu, choć ta droga była długa i kręta, a na właściwe tory wjechaliśmy w drugim dniu ścigania. Wygląda na to, że na dobre budzimy się po długiej zimowej przerwie i wracamy do równej walki z czeskimi konkurentami, którzy w tym roku przejechali już znacznie więcej rajdowych kilometrów niż my.

Nieoficjalna klasyfikacja końcowa 53. Rajdu Sumava Klatovy 2018:

1. Jan Kopecky/Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) 1:24:24,7 s
2. Aleksiej Łukjaniuk/Aleksiej Arnautov (Ford Fiesta R5) +53,3 s
3. Juuso Nordgren/Tapio Suominen (Skoda Fabia R5) +1:42,4 s
4. Filip Mares/Jan Hlousek (Skoda Fabia R5) +2:01,4 s
5. Vaclav Kopacek/Barbora Rendlova (Ford Fiesta R5) +2:43,7 s
6. Jaromir Tarabus/Daniel Trunkat (Skoda Fabia R5) +3:05,7 s
7. Jan Cerny/Petr Cernohorsky (Ford Fiesta R5) +3:08,7 s
8. Jarek Szeja/Marcin Szeja (Ford Fiesta R5) +3:09,0 s
9. Martin Vlcek/Jindriska Zakova (Ford Fiesta R5) +3:19,5 s
10. Roman Odlozilik/Martin Turecek (Ford Fiesta R5) +3:44,2 s
11. Vaclav Pech/Petr Uhel (Ford Fiesta R5) +3:58,8 s
12. Karel Trojan/Zdenek Jurka (Skoda Fabia R5) +4:50,6 s
13. Miroslav Jakes/Petr Machu (Skoda Fabia S2000) +4:56,9 s
14. Patrik Rujbr/Veronika Rimalova (Skoda Fabia R5) +5:19,3 s
15. Albert von Thurn und Taxis/Bjorn Degant (Skoda Fabia R5) +6:36,0 s.

Punktacja Rajdowych Mistrzostw Czech 2018 po Rajdzie Sumava Klatovy

1. Jan Kopecky 120 pkt.
2. Vaclav Pech 62 pkt.
3. Filip Mares 55 pkt.
4. Aleksiej Łukjaniuk 48 pkt.
5. Vaclav Kopacek 44 pkt.
6. Jan Cerny 44 pkt.
7. Jaromir Tarabus 42 pkt.
8. Jan Dohnal 41 pkt.
9. Martin Vlcek 35 pkt.
10. Jarek Szeja 27 pkt.
11. Vojtech Stajf 14 pkt.
12. Karel Trojan 12 pkt.
13. Roman Odlozilik 10 pkt.
14. Miroslav Jakes 8 pkt.
15. Patrik Rujbr 5 pkt.
16. Karel Trneny 3 pkt.
17. Tomas Pospisilik 1 pkt.

W sezonie 2018 Jarka i Marcina Szejów wspierają: GK Forge Grelowski Obróbka Plastyczna Metali, Kowax Welding, Darma, Deco-Car, Minimax, Viralseed i Pokrycia Dachowe Pniok Sylwester oraz patroni medialni Motowizja i portal OX.pl, a także Radio Bielsko i Wirtualna Polska.

JAREK SZEJA / MARCIN SZEJA – INFORMACJE O ZAŁODZE:

Ambitni sportowcy, zawsze stawiający sobie wysoka zawieszone i wymagające cele. Na co dzień to mężowie i ojcowie bezgranicznie oddani swoim rodzinom i mocno zaangażowani w rozwój własnych firm. W chwili, gdy wsiadają do samochodu rajdowego stają się jedną z najbardziej dopasowanych i zgranych polskich załóg. Czerpią ogromną satysfakcję z każdego wyzwania i zawsze starają się rozwijać swoje umiejętności. Jak sami twierdzą w rajdówce doskonale się dogadują i jak to wśród braci, zawsze błyskawicznie rozwiązują wszystkie nieporozumienia. Rajdowy duet braci z Ustronia po raz pierwszy pojawił się wspólnie na odcinkach specjalnych 53. Rajdu Wisły 2006. Sezon 2016 jako Mistrzowie Grupy N w Rajdowych Mistrzostwach Czech zakończyli z dorobkiem 91 wspólnych startów. Marcin pod względem startów wyprzedza swojego starszego brata, o cztery rajdy. Jarek i Marcin swoją przygodę rozpoczęli od Peugeota 106, ale lista samochodów, w których rywalizowali na odcinkach specjalnych jest naprawdę długa: Peugeot 206 RC, Honda Civic Type-R, Renault Clio Sport, Opel Astra GSi, Citroen C2 R2 Max czy Ford Fiesta R2, a od 2015 czteronapędowe Subaru Impreza. Bracia Szeja mocnym akcentem zadebiutowali w Grupie N Mistrzostw Czech, wygrywając w tej klasyfikacji swój pierwszy start- Rally Sumava – Klatovy 2015. Przez dwa ostatnie sezony to łącznie 19 startów i cztery wygrane w Grupie N. Sam sezon 2016 to 9 startów i 90 odcinków specjalnych, a łącznie z testami przejechane ponad 1600 km, zużyte prawie 200 opon i spalone blisko 2000 litrów sportowego paliwa. W drodze po tytuł Mistrzów Czech Grupy N sięgnęli po trzy zwycięstwa – w Rajdach Sumava, Barum i Pribram. Najwięcej satysfakcji dał jednak najwyższy stopień podium w Barum Rally Zlin, legendarnym i najbardziej prestiżowym czeskim rajdzie, a jednocześnie jedną z najtrudniejszych asfaltowych rund Rajdowych Mistrzostw Europy. W sezonie 2017 Szejowie wykonali duży krok w rozwoju swoich karier i przesiedli się do samochodu klasy R5, który pozwala walczyć o czołowe lokaty w mistrzostwach krajowych. Debiutując w nowym aucie, Szejowie dobrze wykorzystali jego potencjał, zdobyli 120 punktów, dzięki czemu wywalczyli wysokie, piąte miejsce i zostali najlepszymi obcokrajowcami w czeskich mistrzostwach.

SUKCESY I WYNIKI:

2017 – 5. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdowych mistrzostw Czech – najlepsze z zagranicznych załóg.
2016 – Mistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
2016 – zwycięzcy Barum Czech Rally Zlin w Klasyfikacji Grupy N
2015 – II Wicemistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
2014 – II Wicemistrzowie Grupy 2WD / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski Ford Fiesta R2)
2014 – Mistrzowie Pucharu Fiesty / Klasy 6F / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (Ford Fiesta R2)
2013 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Citroen C2 R2 Max)
2012 – zwycięzcy Klasy 5 / Rajdowy Puchar Polski (Opel Astra GSi)
2010 – Wicemistrzowie Pucharu Clio Cup / Rajdowe Mistrzostwa Polski (Renault Clio Sport)
2009 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Honda Civic Type-R)

Udostępnij!