Wspaniała szesnastka – zaczynamy playoffy NASCAR Cup Series w Motowizji


Wiemy już, kto zawalczy w tym roku o mistrzostwo pucharowej serii NASCAR. 26 wyścigów sezonu zasadniczego wyłoniło 16 kierowców, którzy staną do walki w fazie playoff. Ta rozpocznie się już w najbliższy weekend w Darlington. Wszystkie dziesięć wyścigów zobaczyć będzie można na żywo w Motowizji.

Aby awansować do fazy playoff, kierowcy NASCAR Cup Series musieli wygrać przynajmniej jeden wyścig i skończyć część zasadniczą w pierwszej trzydziestce klasyfikacji generalnej. Jeżeli zostałyby wolne miejsca, to wtedy dołączają do nich ci, którzy zdobyli najwięcej punktów. Oto „wspaniała szesnastka”, która po kolei dołączała do walki o mistrzostwo serii.

AUSTIN CINDRIC

Jako pierwszy spać spokojnie mógł Austin Cindric. Tegoroczny debiutant z #2 Team Penske zaskoczył wielu wygrywając Daytonę 500, najważniejszy wyścig roku, a zarazem inaugurację nowego sezonu. Cindric w końcówce zablokował próbę ataku ze strony swojego kolegi zespołowego Ryana Blaneya, co zapewniło pierwszą wygraną w zaledwie ósmym starcie w NASCAR Cup Series.

KYLE LARSON

Tydzień później bilet do playoffów zapewnił sobie obrońca tytułu Kyle Larson. Kalifornijczyk jadący autem #5 Hendrick Motorsports zwyciężył na Auto Club Speedway, co dawało nadzieję jego kibicom, że czeka ich powtórka z zeszłego roku kiedy Larson wygrał aż pięć razy w sezonie zasadniczym. Tak dobrze jednak nie było i w alei zwycięzców zobaczyliśmy go później tylko raz na torze Watkins Glen.

ALEX BOWMAN

Kolega zespołowy Larsona, Alex Bowman wpisał się jako następny na listę tegorocznych zwycięzców. Zawodnik rywalizujący z numerem 48 wykorzystał zamieszanie w ścisłej końcówce wyścigu w Las Vegas, co dało mu prowadzenie w kluczowym momencie, a ostatecznie wygraną. 

CHASE BRISCOE

Na torze Phoenix Raceway ponownie zakończy się sezon, ale kierowcy już tam rywalizowali w tym roku. W marcowym wyścigu zwyciężył Chase Briscoe z #14 Stewart-Haas Racing. Było to dla niego pierwsze zwycięstwo w serii pucharowej, a przy okazji został dwusetnym kierowcą w historii całego Cup Series, któremu udało się odnieść wygraną. 

WILLIAM BYRON

Wyścig w Atlancie wiązał się ze sporymi oczekiwaniami. Obiekt w stanie Georgia został przebudowany, by walka przypominała to, co znamy z Daytony i Talladegi. Tak też się stało i obserwowaliśmy zaciętą, ale i chaotyczną rywalizację, która uszczupliła portfele wielu zespołów. Ostatecznie wygrana trafiła w ręce Williama Byrona. Kierowca #24 Hendrick Motorsports sprawił, że Rick Hendrick miał ogromne powody do radości. Trzech jego zawodników już miało miejsce w playoffach, a w przypadku czwartego było oczywiste, że wygrana przyjdzie już niedługo. Najpierw jednak Byron zwyciężył po raz drugi – tym razem na krótkim owalu w Martinsville.

ROSS CHASTAIN

Niezwykle ekscytującą końcówkę widzieliśmy także w Texasie na pierwszym drogowym torze w kalendarzu. Na Circuit of The Americas, Ross Chastain przepychał się w drodze na prowadzenie, ale to się opłaciło. Kierowca #99 Trackhouse przekroczył linię mety jako pierwszy, zdobywając pierwszą wygraną w swojej karierze, ale także historii zespołu Justina Marksa oraz Pitbulla. Chastian rozbijał arbuza także miesiąc później po wyścigu w Talladedze, gdzie na ostatnim okrążeniu również zapewnił sobie wygraną.

DENNY HAMLIN

Denny Hamlin nie mógł zaliczyć początku sezonu do najbardziej udanych. Zawodnik z #11 Joe Gibbs Racing w pierwszych sześciu wyścigach najwyżej w wynikach był na trzynastym miejscu, ale w Richmond szczęście się do niego uśmiechnęło. Dobra strategia w końcówce pozwoliła mu objąć prowadzenie i wygrać pierwszy raz w sezonie. Niecałe dwa miesiące później Hamlin ponownie był najlepszy, tym razem w najdłuższym wyścigu roku Coca-Cola 600 w Charlotte.

KYLE BUSCH

Podczas jedynego w sezonie wyścigu na luźnej nawierzchni w Bristolu o wygraną na ostatnim kółku walczyli Chase Briscoe i Tyler Reddick. Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta – Briscoe zderzył się z Reddickiem, obaj stracili kontrolę nad swoimi maszynami i pierwszy na metę wpadł Kyle Busch. Kierowca #18 Joe Gibbs Racing wygrywał przynajmniej raz w każdym z ostatnich 18 sezonów i zdecydowanie może zaskoczyć w walce o swój trzeci tytuł.

CHASE ELLIOTT

Do trójki zawodników Hendrick Motorsports ze zwycięstwami na początku maja dołączył wreszcie Chase Elliott. Najpopularniejszy kierowca serii i mistrz sezonu 2020 wygrał pierwszy raz w Dover. Syreny na jego cześć zabrzmiały w rodzinnym Dawsonville jeszcze trzykrotnie po wygranych w Nashville, Atlancie oraz Pocono (po dyskwalifikacji Denny’ego Hamlina i Kyle’a Buscha). Między tymi wyścigami kierowca #9 Hendrick Motorsports zajmował drugie miejsca. Równa forma przez cały sezon zasadniczy sprawiła, że Elliott został jego zwycięzcą, co dało mu dodatkowe punkty do tabeli playoffów.

JOEY LOGANO

Joey Logano co prawda wygrał pierwszy wyścig roku na wyjątkowym torze na LA Colliseum, ale był to wyścig pokazowy. Kierowca #22 Team Penske musiał zwyciężyć także w fazie zasadniczej i to mu się wreszcie udało w Darlington. Później widzieliśmy go w victory lane w Gateway, które zadebiutowało w kalendarzu NASCAR Cup Series.

KURT BUSCH I TY GIBBS

W Kansas pierwsze zwycięstwo w barwach 23IX odniósł Kurt Busch. Starszy z braci jeżdżący w tym roku dla Denny’ego Hamlina oraz Michaela Jordana spokojnie znalazłby się w playoffach i mógłby powalczyć o drugie mistrzostwo w karierze. Niestety wypadek podczas kwalifikacji w Pocono wywołał u Buscha wstrząs mózgu. Od tamtej pory zastępował go Ty Gibbs i wiedząc, że nie będzie w stanie wystartować także w pierwszych wyścigach playoffów, postanowił zrezygnować ze swojego miejsca w finałowej fazie sezonu, otwierając drogę jego rywalom.

DANIEL SUAREZ

Ostatni raz kierowca spoza Stanów Zjednoczonych wygrał wyścig NASCAR Cup Series w 2012 roku. To się zmieniło na Sonoma Raceway w lipcu, kiedy to Daniel Suarez zapewnił trzecią wygraną dla ekipy Trackhouse w tym sezonie. Meksykanin to drugi zagraniczny kierowca po Juanie Pablo Montoi, który będzie mógł powalczyć o mistrzostwo.

TYLER REDDICK

Jako następny miejsce w playoffach zapewnił sobie Tyler Reddick. Kierowca #8 Richard Childress Racing wygrał na Road America, a następnie powtórzył to na pętli drogowej Indianapolis Motor Speedway w niezwykle chaotycznym wyścigu.

CHRISTOPHER BELL

Chase Elliott gonił lidera w końcówce rywalizacji w New Hampshire, ale Christopher Bell nie dał się i wygrał swój drugi wyścig w karierze. Kierowca #20 Joe Gibbs Racing był czternastym zwycięzcą w sezonie, miejsc w playoffach było coraz mniej.

KEVIN HARVICK

Do tego momentu Kevinowi Harvickowi regularnie czegoś brakowało, by móc walczyć o wygraną. Po nieudanych wyścigach w Pocono i Indianapolis słońce wreszcie zaświeciło nad autem #4 Stewart-Haas Racing. Mistrz sezonu 2014 zdominował wyścig w Michigan, a następnie powtórzył to tydzień później w Richmond, z marszu wyrastając na jednego z faworyta playoffów.

AUSTIN DILLON

O tym do kogo trafią dwa ostatnie miejsca w fazie mistrzowskiej, decydował drugi wyścig roku w Daytona Beach. Pogoda zdecydowanie namieszała, najpierw wymuszając przełożenie startu, a następnie zaskakując większość kierowców, kiedy nagle zaczęło padać i wszyscy musieli się ratować. Na tym chaosie najlepiej wyszedł Austin Dillon, który najpierw objął dzięki temu prowadzenie, a po prawie czterech godzinach przerwy dojechał do mety przy wsparciu rywali na pierwszej pozycji. Wnuk Richarda Childressa, który jest jego szefem, wygrał czwarty raz w swojej karierze, co wystarczyło by dać mu kolejną szansę na mistrzostwo.

RYAN BLANEY

Rzutem na taśmę jako szesnasty zakwalifikował się do playoffów Ryan Blaney. Kierowca #12 Team Penske zgarnął co prawda milion dolarów za wygranie Wyścigu Gwiazd w Texasie, ale nie był to wyścig punktowany. W Daytona Beach w końcówce musiał doczłapać się rozbitym autem do mety i liczyć, że Martin Truex Jr nie zdoła odrobić do niego straty punktowej.

DZIESIĘĆ TYGODNI FAZY PLAYOFF

Przed wspomnianą wcześniej szesnastką teraz dziesięć niezwykle intensywnych tygodni, podczas których będą musieli się wykazać umiejętnością jazdy pod presją na niemalże każdym możliwym typie toru. Co trzy wyścigi ze swoimi szansami na mistrzostwo żegnać się będzie najniższej sklasyfikowana w tabeli czwórka, aż na starcie ostatniego wyścigu sezonu zostanie tylko czterech – ten, który jako pierwszy przekroczy linię mety zostanie nowym mistrzem NASCAR Cup Series.

MISTRZOWSKIE TORY NASCAR

Playoffy zaczną się od jednego z najstarszych wyścigów w kalendarzu – Southern 500 na Darlington Raceway. Następnie kierowcy pojadą w Kansas, a pierwszych zawodników wyeliminujemy po nocnym wyścigu w Bristol. Druga runda to zmagania na trzech torach, które różnią się jeszcze bardziej od siebie – standardowym półtoramilowym “cookie cutterze” Texas Motor Speedway, najdłuższym owalu w sezonie w Talladedze oraz konfiguracji drogowej Charlotte Motor Speedway. O wejście do finału walka toczyć się będzie w Las Vegas, Homestead i Martinsville, a zdobywcę tytułu poznamy w Phoenix.

Transmisje NASCAR na antenie Motowizji:

  • NASCAR Cup Series 2022 Darlington Raceway – transmisja wyścigu – niedziela, 4 września, godz. 24.00-04.30
  • NASCAR Cup Series 2022 Kansas Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 11 września, godz. 21.00-00.30
  • NASCAR Cup Series 2022 Bristol Motor Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 18 września, godz. 01.30-05.00
  • NASCAR Cup Series 2022 Texas Motor Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 25 września, godz. 21.30-01.30

Podsumowania i magazyny NASCAR:

  • NASCAR Cup Series 2022 Darlington Raceway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 6 września, godz. 22.00
  • NASCAR The Pace Lap – czwartek, 8 września, godz. 22:30
  • NASCAR Cup Series 2022 Kansas Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 13 września, godz. 22.00
  • NASCAR The Pace Lap – czwartek, 15 września, godz. 22:30
  • NASCAR Cup Series 2022 Bristol Motor Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 20 września, godz. 22.00
  • NASCAR The Pace Lap – czwartek, 22 września, godz. 22:30
  • NASCAR Cup Series 2022 Texas Motor Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 27 września, godz. 22.00
  • NASCAR The Pace Lap – czwartek, 29 września, godz. 22:30

Udostępnij!