Rajdówkami po zaśnieżonej krainie – zapowiedź WRC Rajdu Szwecji


Od ponad siedemdziesięciu lat Rajd Szwecji jest jedną z najważniejszych imprez w rajdowym kalendarzu. Tegoroczną edycję rywalizacji na śniegu i lodzie będącej rundą Rajdowych Mistrzostw Świata będzie można oglądać w całości na żywo i z polskim komentarzem na antenie Motowizji.

Rajd Szwecji jest znany przede wszystkim z tego, że to jedyna zimowa runda WRC w sezonie. Pierwsze edycje odbywały się jednak w czerwcu na szutrowych odcinkach specjalnych. Dopiero w 1965 roku rywalizacja zaczęła toczyć się w pierwszych miesiącach roku na śniegu i lodzie.

Od powstania Rajdowych Mistrzostw Świata w 1973 roku, Rajd Szwecji nie był w kalendarzu WRC tylko czterokrotnie. Przez wiele lat zawodnicy spoza Skandynawii nie byli w stanie go wygrać. Dopiero Sebastienowi Loebowi w 2004 roku udało się przełamać dominację zawodników z krajów nordyckich. Podobnym osiągnięciem jak Loeb mogą pochwalić się jedynie: Sébastien Ogier, Thierry Neuville i Elfyn Evans i Ott Tänak,

Ostatnią edycję Rajdu Szwecji wygrał Kalle Rovanperä. Fin z Toyoty powtórzył wyczyn swojego taty Harriego z 2001 roku rozpoczynając w ten sposób drogę do mistrzostwa wspólnie z Jonne Halttunenem.

Rovanperä będzie otwierał trasę, jako, że na starcie zabraknie lidera klasyfikacji generalnej mistrzostw świata. Sébastien Ogier wygrał tegoroczny Rajd Monte Carlo, ale ośmiokrotny mistrz świata startuje tylko w wybranych rundach obecnej kampanii. Dzięki temu na status kierowcy numer 3 w Toyocie, obok Rovanpery i Evansa, wskoczy Takamoto Katsuta. Nie oznacza to, że w Szwecji zabraknie czwartego GR Yarisa Rally1. 

Z nadarzającej się okazji skorzysta Lorenzo Bertelli. Dziedzic fortuny marki Prada przez lata startował w rajdach WRC za kierownicą Fordów. Włoch wystartuje w Rajdzie Szwecji po raz siódmy, a pod nieobecność Jourdana Serdiridisa będzie jedynym „prywaciarzem” w aucie topowej kategorii.

Na czele kierowców, którzy spróbują pokrzyżować plany Toyocie stanie, trzeci w Monte Carlo, Thierry Nueville w swoim Hyundaiu Hyundai i20 N Rally1. W samochodach koreańskiej stajni wspierać go będą Esapekka Lappi oraz Craig Breen, który zgodnie z zapowiedziami dzieli rajdówkę z Danim Sordo i tym razem, to Irlandczyk będzie rywalizował na szwedzkich bezdrożach.

M-Sport na daleką północ wysłał jedynie dwie maszyny w najwyższej klasie. Jednego z Fordów Puma Rally1 poprowadzi zwycięzca Rajdu Szwecji z 2019 roku Ott Tänak, a asystować mu będzie Pierre-Louis Loubet,

Polscy kibice będą mieli komu kibicować. W stawce Rajdu Szwecji nie mogło zabraknąć Michała Sołowowa wraz z Maciejem Baranem. Trzykrotny rajdowy wicemistrz Europy od 2020 roku nie odpuszcza zimowych rund WRC i nie inaczej jest w tym roku. Sołowow będzie bronił zwycięstwa w kategorii WRC Masters za kierownicą najnowszej Škody Fabii RS Rally2.

W WRC2 na zrewanżowanie się losowi za utratę zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo oraz wypadnięcie z drogi pod koniec ubiegłorocznego Rajdu Szwecji liczyć będzie Nikołaj Griazin. Zawodnik startujący pod neutralną flagą będzie miał nowe grono rywali – swój sezon rozpoczynają w Szwecji między innymi obrońca tytułu Emil Lindholm, a także Oliver Solberg, który jechał w Monte Carlo, ale poza klasyfikacją WRC2 pokazując przy okazji obiecujące tempo. Niezwykle groźny powinien być także Ole Christian Veiby. Norweg, startujący także w World RX, rok temu był drugi w WRC2 ulegając jedynie Andresowi Mikkelsenowi. Jego w Szwecji nie będzie.

Rajd Szwecji przeszedł znaczącą zmianę w ostatnich latach. Po regularnych problemach z pogodą i klimatem rajd przeniósł się bliżej koła podbiegunowego do Umea. Odcinki specjalne były rok temu zaśnieżone, jak trzeba i jedyne odwołanie odcinków specjalnych nastąpiło ze względu na renifery. 

Tegoroczny Rajd Szwecji składać się będzie z osiemnastu oesów o łącznej długości ponad 300 kilometrów. Rywalizacja zacznie się w czwartkowy wieczór na odcinku specjalnym w Umea, a zakończy dodatkowo punktowanym Power Stagem będącym wydłużoną wersją tej próby. 

Wszystkie odcinki specjalne Rajdu Szwecji, tak samo jak każdej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata w 2023 roku, zobaczycie na żywo z polskim komentarzem na antenie Motowizji. Wydarzenia opisywać widzom będą Grzegorz Gac, Sławomir Szymczak, Michał Adamiuk, Gabriel Borowy oraz Mikołaj Sokół. Towarzyszyć im będą dwaj kierowcy rajdowi – Kajetan Kajetanowicz oraz Hubert Laskowski.

W ramach specjalnej promocji na platformie Orange wraz ze startem Rajdu Szwecji, czyli od 9 lutego kanał Motowizja zostanie odkodowany dla wszystkich klientów Orange, posiadających Pakiet Optymalny i Orange Love Standard w technologii IPTV. Promocja potrwa do 30 marca. 

FIA Rajdowe Mistrzostwa Świata – harmonogram transmisji Rajdu Szwecji

Czwartek, 9 lutego

godz. 9.00 – Shakedown from Hakmark

godz.17:35 – Studio Rajdowe

godz.18:10 – Pre-Show i Ceremonia z Red Barn Arena w Umea 

godz.19:00 – OS1 Umeå Sprint 1

Piątek, 10 lutego

godz. 8:15 – OS2 Brattby 1

godz. 9:30 – OS3 Sarsjöliden 1

godz. 11:00 – OS4 Botsmark 1

godz. 13:00 – Media Zone & Flexi Service A z Umeå Service Park

godz. 14:45 – OS5 Brattby 2

godz. 15:40 – OS6 Sarsjöliden 2

godz. 17:15 – OS7 Botsmark 2

godz. 19:00 – OS8 Umeå Sprint 2

godz. 19:45 – Zone & Flexi Service B z Umeå Service Park

godz. 21:00 – Podsumowanie dnia

Sobota, 11 lutego

08:00 – OS12 Norrby 1

godz. 9:00 – OS10 Floda 1

godz. 10:30 – OS11 Sävar 1

godz. 12:30 – Media Zone & Flexi Service C z Umeå Service Park

godz. 14:00 – OS12 Norrby 2

godz. 15:00 – OS13 Floda 2

godz. 16:30 – OS14 Sävar 2

godz. 18:00 – OS15 Umeå 1

godz. 18:45 – Media Zone & Flexi Service D z Umeå Service Park

godz. 21:00 – Podsumowanie dnia

Niedziela, 12 lutego

godz. 7:00 – OS16 Västervik 1

godz. 9:00 – Media Zone & Flexi Service E z Umeå Service Park

godz. 10:00 – OS17 Västervik 2

godz. 12:00 – OS18 Umeå 2 Power Stage

godz. 13:35 – Wrap-Up

godz. 13:45 – Studio Rajdowe

godz. 19:00 – Podsumowanie dnia

Udostępnij!