Dodał: Motowizja Kategoria: Rajdy Komentarze: 0

Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC – wszystko, co warto wiedzieć

Czym jest WRC?

Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC to najwyższy poziom rywalizacji w rajdach samochodowych. Pierwszy sezon WRC rozegrano w 1973 roku, a od tamtej pory cykl nieprzerwanie łączy w sobie to, co w sporcie motorowym najpiękniejsze — połączenie człowieka, maszyny i natury w walce z czasem.

WRC to rywalizacja rozgrywana na czterech kontynentach i w trzynastu krajach, gdzie kierowca i samochód muszą okiełznać wszystko — od zaśnieżonych dróg w siarczystym mrozie, przez leśne trasy czy gładkie asfalty, po górskie, kamieniste odcinki w piekącym upale. To ekstremalne wyzwanie, w którym zwycięża nie tylko najszybszy, ale i najbardziej wytrzymały.

Jak działa rajd WRC?

Każdy rajd składa się z serii odcinków specjalnych, które są zamkniętymi dla ruchu fragmentami dróg. Załogi startują pojedynczo, walcząc o jak najlepszy czas – pomiar odbywa się z dokładnością do jednej dziesiątej sekundy.

Między odcinkami kierowcy i piloci poruszają się po drogach publicznych, przestrzegając przepisów ruchu drogowego.

Zwycięża ta załoga, która oczywiście ukończy wszystkie odcinki z najkrótszym łącznym czasem.

Struktura weekendu rajdowego

Każda runda WRC przebiega według podobnego schematu:

  • Wtorek–środa – rekonesans, podczas którego kierowcy i piloci tworzą swoje szczegółowe notatki opisujące trasę.
  • Czwartek – odcinek testowy czyli ostatni test samochodu przed startem, a wieczorem często, po uroczystej ceremonii startu, krótki, widowiskowy odcinek w centrum miasta.
  • Piątek–sobota – główna część rajdu, po kilka odcinków specjalnych każdego dnia.
  • Niedziela – finał z Power Stage, czyli ostatnim odcinkiem, który daje dodatkowe punkty.

Punktacja w WRC

W każdej rundzie mistrzostw kierowcy, piloci i zespoły zdobywają punkty według oficjalnego systemu FIA

Punkty w klasyfikacji głównej przyznawane są dla 10 najszybszych załóg:

25–18–15–12–10–8–6–4–2–1

Dodatkowo, od 2024 roku wprowadzono system Super Niedzieli – osobną klasyfikację niedzielnych odcinków, gdzie pięciu najlepszych zdobywa kolejne punkty:

5–4–3–2–1

Na koniec rajdu rozgrywany jest jeszcze Wolf Power Stage, czyli finałowy odcinek. Najlepszych pięciu kierowców zdobywa tam kolejne punkty bonusowe:

5–4–3–2–1

Oznacza to, że maksymalna liczba punktów do zdobycia w jednym rajdzie to 35 (25 + 5 + 5).

Klasyfikacje i tytuły mistrzowskie

Podczas sezonu WRC zawodnicy i zespoły rywalizują w wielu kategoriach o oficjalne tytuły FIA:

  • FIA World Rally Championship for Drivers (Kierowcy)
  • FIA World Rally Championship for Co-Drivers (Piloci)
  • FIA World Rally Championship for Manufacturers (Producenci)
  • FIA World Rally Championship for Teams (Zespoły)

Serie wspierające:

  • FIA WRC2 Championship for Drivers
  • FIA WRC2 Championship for Co-Drivers
  • FIA WRC2 Challenger Championship for Drivers
  • FIA WRC2 Challenger Championship for Co-Drivers
  • FIA WRC2 Championship for Teams
  • FIA WRC Masters Cup for Drivers
  • FIA WRC Masters Cup for Co-Drivers
  • FIA WRC3 Championship for Drivers
  • FIA WRC3 Championship for Co-Drivers
  • FIA Junior WRC Championship for Drivers
  • FIA Junior WRC Championship for Co-Drivers

Piramida Rajdowa FIA – droga na szczyt

FIA stworzyła tzw. Rally Car Pyramid, czyli piramidę samochodów rajdowych, która pokazuje hierarchię klas od poziomu amatorskiego po mistrzostwa świata.

Rally1

Najwyższa kategoria, w której ścigają się najlepsi kierowcy świata. W sezonie 2025 samochody Rally1 nie są już hybrydowe i taki stan rzeczy zostanie zachowany także na sezon 2026. To czteronapędowe rajdówki o mocy około 380 KM i masie ok. 1260 kg, co daje stosunek 3,3 kg na 1 KM. Używane są przez trzy zespoły fabryczne: Toyota, Hyundai i M-Sport Ford.

Rally2

Samochody o mocy około 300 KM, masie 1210 kg i stosunku około 4,0 kg/KM.
To auta używane w kategorii WRC2, stanowiące drugi poziom piramidy – profesjonalne, ale bardziej dostępne finansowo. Takie auta budują: Skoda, Toyota, Hyundai, M-Sport, Citroen, Lancia.

Rally3

Lżejsze, tańsze konstrukcje (ok. 260 KM, 1210 kg, ok. 4,7 kg/KM). Używane głównie przez młodych zawodników i w krajowych mistrzostwach. Obecnie takie czteronapędowe pojazdy przygotowują M-Sport oraz Renault.

Rally4

Samochody przednionapędowe, około 210 KM i 1080 kg (ok. 5,1 kg/KM).
To poziom, na którym wielu kierowców stawia swoje pierwsze kroki w międzynarodowych rajdach. W tej flocie możemy znaleźć auta takich producentów jak Peugeot, M-Sport, Opel, Renault, Lanic.a

Rally5

Najniższy poziom – lekkie auta o mocy około 180 KM, które mają stanowić przystępny i tani punkt wejścia do świata rajdów. W tej grupie pojawiają się takie konstrukcje jak Renault, Toyota, Suzuki, Ford, Citroen.

Samochody WRC 2025 – technika i charakter

Auta klasy Rally1 to jedne z najbardziej zaawansowanych rajdówek w historii.
Posiadają:

  • napęd na cztery koła,
  • 1,6-litrowy silnik turbodoładowany,
  • sekwencyjną, 5-biegową skrzynię,
  • klatkę bezpieczeństwa z homologacją FIA,
  • rozbudowaną aerodynamikę

W 2025 roku w mistrzostwach rywalizują trzy modele:

  • Toyota GR Yaris Rally1,
  • Hyundai i20 N Rally1,
  • M-Sport Ford Puma Rally1.

Te samochody łączą ekstremalną moc z precyzją prowadzenia, przyspieszając od 0 do 100 km/h w około 3 sekundy, a jednocześnie potrafią utrzymać prędkość i kontrolę na śniegu, szutrze czy błocie.

Park serwisowy – centrum akcji

Podczas rajdu załogi odwiedzają park serwisowy w ściśle określonych momentach dnia.
Tam mechanicy mogą pracować nad samochodami w wyznaczonym czasie:

  • rano – 15 minut,
  • w połowie dnia – 40 minut,
  • wieczorem – 45 minut.

Każde przekroczenie wyznaczonego limitu oznacza karę czasową. Po zakończeniu dnia samochody są wprowadzane do parku zamkniętego (parc fermé), gdzie nie można ich dotykać aż do porannej odprawy.

System Super Rally

Jeśli załoga nie ukończy dnia z powodu awarii lub wypadku, może wrócić do rywalizacji następnego dnia, jeśli jej zespół zdoła naprawić samochód. Odbywa się to w ramach systemu Super Rally. Za każdy nieukończony odcinek specjalny doliczana jest kara 10 minut, którą dodaje się do najlepszego czasu w danej klasie. Dzięki temu zawodnicy mogą kontynuować walkę o punkty, nawet po problemach dnia poprzedniego.

Dlaczego warto oglądać WRC?

Rajdy WRC to połączenie prędkości, emocji, strategii i niezwykłej scenerii. Każdy rajd to inne drogi, inny klimat i inne wyzwania. To prawdziwa próba charakteru – zarówno dla kierowców, jak i dla ich maszyn.

Na antenie Motowizji możesz oglądać wszystkie rundy WRC na żywo, z polskim komentarzem i fachowym omówieniem – idealne miejsce, by zrozumieć, pokochać i śledzić ten fascynujący świat.

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata 2025

Rajd Monte Carlo 23-26 stycznia
Rajd Szwecji 13-15 lutego
Rajd Safari (Kenia) 20-23 marca
Rajd Wysp Kanaryjskich 24-27 kwietnia
Rajd Portugalii 15-18 maja
Rajd Sardynii 5-8 czerwca
Rajd Akropolu 26-29 czerwca
Rajd Estonii 17-20 lipca
Rajd Finlandii 31 lipca – 3 sierpnia
Rajd Paragwaju 28-31 sierpnia
Rajd Chile 11-14 września
Rajd Europy Centralnej (Czechy, Austria, Niemcy) 16-19 października
Rajd Japonii 6-9 listopada
Rajd Arabii Saudyjskiej 27-30 listopada

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata 2026

Rajd Monte Carlo 22-25 stycznia
Rajd Szwecji 12-15 lutego
Rajd Safari (Kenia) 12-15 marca
Rajd Chorwacji 9-12 kwietnia
Rajd Wysp Kanaryjskich 23-26 kwietnia
Rajd Portugalii 7-10 maja
Rajd Japonii 28-31 maja
Rajd Akropolu (Grecja) 25-28 czerwca
Rajd Estonii 16-19 lipca
Rajd Finlandii 30 lipca-2 sierpnia
Rajd Paragwaju 27-30 sierpnia
Rajd Chile 10-13 września
Rajd Włoch 1-4 października
Rajd Arabii Saudyjskiej 11-14 listopada

Udostępnij!

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments