Rajd Portugalii 2025 – na co warto zwrócić uwagę?
Kolejną rundą Rajdowych Mistrzostw Świata będzie Rajd Portugalii. W tym artykule przeczytacie wszystko, co najważniejsze na temat rajdu, który w całości zobaczycie na żywo w Motowziji.
Lotnicze początki – protoplastą obecnego Rajdu Portugalii były wewnętrzne zawody organizowane dla pracowników największej krajowej linii lotniczej; pierwsza otwarta edycja odbyła się w 1967 roku
Bogata historia – na międzynarodowej scenie rajd zadebiutował na początku lat 70-tych XX wieku, najpierw jako runda mistrzostw Europy; po powstaniu w 1973 roku światowego czempionatu impreza dołączyła do jego kalendarza, stając się jednym z klasyków WRC; na krótko wypadła z harmonogramu w pierwszych latach obecnego milenium, ale od prawie dwóch dekad ponownie ma stałe miejsce
Przeprowadzki i mieszana nawierzchnia – rajd w trakcie swojej długiej historii kilkukrotnie zmieniał bazę, ale najmocniej związany jest z Porto oraz pobliskim Matosinhos, gdzie odbywa się także jego tegoroczna edycja; do połowy lat 90-tych XX wieku rywalizacja rozgrywana była zarówno na szutrze, jak i asfalcie, obecnie załogi ścigają się tylko po luźnej nawierzchni
Takiej długości dawno nie było – organizatorzy przygotowali 24 odcinki specjalne o łącznej długości 344,50 km, więcej do przejechania na czas było w Portugalii po raz ostatni w 2018 roku
Popularność potwierdzona – Rajd Portugalii jest nie tylko jednym z najliczniej odwiedzanych przez kibiców, ale należy także do najbardziej popularnych wśród zawodników; w tegorocznej edycji udział zapowiedziało 95 załóg, aż 55 (rekord!) z nich, podobnie jak Kajetan i Maciek, pojedzie samochodami grupy Rally2; ORLEN Rally Team w walce o punkty w kategorii WRC2 Challenger będzie miał ponad 40 rywali
Zapoznanie z trasą, czyli Tour de Portugal – trasa rajdu pokrywa niemały obszar, najdalej od siebie położone oesy dzieli około 250 kilometrów, a łączna długość samych sekcji dojazdowych to prawie 1500 km; z tego względu rekonesans trwa aż trzy dni (od poniedziałku do środy); taki format imprezy to również wyzwanie logistyczne – biorąc pod uwagę także testy oraz samą rywalizację, ORLEN Rally Team spędzi rajdowy tydzień w 7 hotelach
Czwartek – widowiskowy prolog
- po odcinku testowym załogi udadzą się do Coimbry, gdzie odbędzie się ceremonia startu; następnie rajdowa kawalkada przejedzie do położonego nad wodami Oceanu Atlantyckiego Figueira da Foz; krótki, ale zdradliwy superoes wytyczono ulicami wspomnianego miasteczka, nieopodal zabytkowej fortyfikacji św. Katarzyny
- po superoesie nie przewidziano standardowej pomocy mechaników, planując głównie strefę zmiany opon; stanowi to dodatkowe utrudnienie przed wymagającym, najdłuższym dniem rajdu
Piątek – od świtu do nocy
- pierwsze załogi rozpoczną etap już o 6 rano czasu miejscowego (w Polsce +1h), mając przed sobą aż 10 odcinków specjalnych oraz ponad 15 godzin spędzonych w samochodach; łączna długość tych oesów to prawie 150 kilometrów, czyli w ciągu niespełna doby załogi przejadą dystans porównywalny z rozgrywaną przez dwa dni rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski
- ograniczony serwis – pomiędzy długimi, dziesięcioma odcinkami ograniczonych napraw będzie można dokonać jedynie podczas dwóch 20-minutowych przerw serwisowych; więcej czasu mechanicy będą mieli dopiero na koniec etapu
- kultowy Arganil – ten techniczny odcinek to jedna z wizytówek rajdu, próba wytyczona półkami stromych wzgórz używana jest przez organizatorów od 50 lat; Kajetanowicz i Szczepaniak wygrali oes Arganil w swojej kategorii podczas edycji 2021
Sobota – krócej, ale niekoniecznie łatwiej
- przewidziano 7 odcinków specjalnych podzielonych na dwie pętle, z wizytą u mechaników w środku dnia
- „jak na księżycu” – rozpoczynający etap, oes Vieira do Minho wytyczony jest wśród licznych i zróżnicowanych „skalnych grzybów”; nierzadko pojawiająca się tam mgła dopełnia surowy krajobraz
- rallycross na koniec – wieńcząca dzień próba Lousada rozgrywana jest na torze rallycrossowym o tej samej nazwie, kibice rokrocznie zjawiają się tam w liczbie kilku tysięcy, aby obserwować rywalizację załóg w formacie pojedynku równoległego
Niedziela – cel jeszcze daleko
- program zakłada 6 oesów, a ich sumaryczny dystans przekracza 70 kilometrów; tak długiej niedzieli jeszcze w tym sezonie nie było
- Fafe, czyli oes, który zna każdy fan rajdów samochodowych – jeden z najsłynniejszych w całym WRC odcinków specjalnych swoją nazwę zawdzięcza miejscowości położonej na północny wschód od Porto, słynie z potężnej hopy znajdującej się tuż przed jego metą; samochody lecą tu w powietrzu przeszło 40 metrów; miejsce jest nie tylko widowiskowe, ale i trudne technicznie – błąd popełniony na progu może zniweczyć wysiłek całego tygodnia rajdowego
Tekst: Kajto.pl