Dodał: Motowizja Kategoria: Pod patronatem, Rajdy Komentarze: 0

Rajd Nadwiślański 2025: mistrzowska rywalizacja na Lubelszczyźnie

W najbliższy weekend (24–25 maja) Puławy i okolice staną się rajdowym centrum Polski. Druga runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2025 – Rajd Nadwiślański – zgromadzi krajową czołówkę, która zmierzy się na 11 asfaltowych odcinkach specjalnych o łącznej długości blisko 153 kilometrów. W zawodach udział weźmie łącznie 88 załóg.

Rajd Nadwiślański to wydarzenie dobrze znane kibicom i uczestnikom RSMP. Po raz pierwszy rozegrany został w 2013 roku jako runda Rajdowego Pucharu Polski, a rok później dołączył do kalendarza RSMP. Po przerwach spowodowanych pandemią COVID-19, rajd powrócił do mistrzostw w 2024 roku. Tegoroczna edycja to jego dziewiąta odsłona w randze rundy RSMP.

Co, gdzie i kiedy?

Zawody odbędą się w dniach 24-25 maja. Bazę rajdu i park serwisowy ponownie gościć będzie nowoczesna hala widowiskowo-sportowa w Puławach. Przedsmakiem sportowej rywalizacji będzie odcinek testowy. Przedrajdową rozgrzewkę zaplanowano w miejscowości Kaleń, wykorzystując nieco ponad 5-kilometrowy fragment oesu Kurów. Odcinek testowy będzie do dyspozycji załóg w sobotę, 24 maja, od 7:30 do 10:30.

Rywalizacja ruszy w sobotę, 24 maja o godz. 13:30 z Rynku w Urzędowie. Na sobotę (24 maja) zaplanowano pięć odcinków specjalnych: dwie pętle z próbami w miejscowościach Józefów (11,83 km) i Urzędów (16,45 km) oraz widowiskowy odcinek w centrum Puław (2,6 km). Łączny dystans sobotnich oesów to 59,16 km.

W sobotę rajdowe samochody i zawodników będzie można zobaczyć także podczas oddalonego serwisu w Kraśniku (od 15:35), zlokalizowanego przy Zakładach Metalowych (ul. Fabryczna). 30-minutową przerwę przewidziano po dwóch pierwszych odcinkach specjalnych.

Drugi etap tegorocznego Rajdu Nadwiślańskiego to trzy odcinki specjalne. Na każdym z nich rajdowe załogi mają się pojawić dwukrotnie. Niedzielna część zawodów rozpocznie się od najdłuższej próby w harmonogramie, a więc oesu Wilków, liczącego 18,65 km (od 8:15). Wytyczono go niemal identycznie, jak w latach 2024 i 2021, lecz z jedną istotną różnicą – tym razem zawodnicy pokonają go w odwrotnym kierunku – z północy na południe.

Zmianę kierunku jazdy wprowadzono również na trasie oesu Zakrzów (11,25 km, od 9:00). Pętlę zakończy starcie na odcinku specjalnym Kurów, który nie tylko będzie odwrócony, lecz także nieco wydłużony względem poprzedniej edycji Rajdu Nadwiślańskiego (17 km, od 10:35).

Na 11:45 zaplanowano 30-minutowy serwis w Puławach, po którym załogi ponownie zmierzą się na trzech wspomnianych odcinkach specjalnych (odpowiednio od 13:05, 13:50 i 15:25). Drugi przejazd próby w Kurowie będzie rozegrany jako Power Stage, a więc dodatkowo punktowany oes. Pięć najszybszych załóg na tym oesie zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.

Ceremonia zakończenia zawodów i wręczenia pucharów – od 16:35 przy hali widowiskowo-sportowej w Puławach.

Łącznie trasa rajdu liczy 503 km, z czego 152,96 km (30,3 proc.) to dystans prób sportowych.

Czołówka RSMP i walka o punkty

Na liście zgłoszeń drugiej rundy RSMP znalazło się 41 załóg. Oprócz tego w Puławach pojawią się również 22 duety uczestniczące w mistrzostwach historycznych (Millers Oils HRSMP). Stawkę uzupełnia 25 załóg rywalizujących w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych. Rajd Nadwiślański stanowi drugą rundę tej serii.

Z pierwszym numerem startowym na trasę ruszą Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2) – zwycięzcy 53. Rajdu Świdnickiego – inauguracyjnej rundy sezonu. Dla Matulki będzie to pierwsza w karierze runda krajowego czempionatu, do której przystąpi jako lider punktacji mistrzostw.

– Wchodzimy w bardzo intensywny fragment sezonu. Tempo, które budujemy od pierwszego startu, naprawdę nas cieszy i pomaga w nabieraniu pewności siebie. Przed nami śliskie i nierówne drogi, które potrafią zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych zawodników. Czasu na przestawienie się z szutru na asfalt nie jest dużo, ale na tej nawierzchni mamy w aucie Rally2 przejechanych zdecydowanie więcej kilometrów, dlatego jestem dobrej myśli. Niezmiennie dziękuję wszystkim za wsparcie i liczę, że podczas Rajdu Nadwiślańskiego również będziecie trzymać za nas kciuki! – powiedział Jakub Matulka, który dwa tygodnie temu wziął udział w szutrowym Rajdzie Węgier, drugiej odsłonie walki w mistrzostwach Europy (FIA ERC).

Dwójkę od organizatorów otrzymali wiceliderzy tabeli – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2). Grzyb – trzykrotny mistrz Polski – ma na swoim koncie dwa triumfy w Rajdzie Nadwiślańskim. Trzecie zwycięstwo da mu miano samodzielnego rekordzisty zawodów.

O swój drugi triumf na Lubelszczyźnie, lecz pierwszy w ramach RSMP, powalczą bracia Jarek i Marcin Szejowie (nr 3, Skoda Fabia RS Rally2). Aktualni mistrzowie Polski wygrali pierwszą edycję Rajdu Nadwiślańskiego, który w 2013 roku był częścią kalendarza Rajdowego Pucharu Polski.

Na liście zgłoszeń są jeszcze cztery duety w samochodach Rally2, a więc najbardziej zaawansowanych i najszybszych konstrukcjach dopuszczonych do startów w Polsce. Takimi rajdówkami dysponować będą załogi: Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2), Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), Zbigniew Gabryś/Daniel Dymurski (Skoda Fabia RS Rally2) oraz Jakub Brzeziński/Jakub Gerber (Citroen C3 Rally2). Brzeziński to jedyny kierowca – oprócz Grzyba – mający na swoim koncie dwa zwycięstwa w Rajdzie Nadwiślańskim.

Przed drugą rundą RSMP 2025 pierwszą piątkę punktacji tworzą Matulka/Syty (33 pkt), Grzyb/Binięda (26 pkt), Szeja/Szeja (25 pkt), Kołtun/Pleskot (23 pkt) oraz Brzeziński/Gerber (19 pkt). W jednym rajdzie do zdobycia jest maksymalnie 35 punktów – 30 za zwycięstwo oraz pięć za najlepszy czas na Power Stage – finałowym odcinku specjalnym.

Bogata stawka w klasie 2WD i Rally3

Rywalizacja w rundach RSMP to także zmagania w klasach. Zawodnicy powalczą m.in. o triumf wśród załóg dysponujących samochodami z napędem na jedną oś (2WD). Z 41 duetów zgłoszonych do rundy RSMP, 27 załóg pojedzie „ośkami”.

W tej kategorii na czele klasyfikacji sezonu są Marcin Górny i Mateusz Martynek (Peugeot 208 Rally4), którzy mają na koncie 35 pkt. W Puławach zmierzą się z nimi m.in. Marek Mularczyk i Krzysztof Marczewski (Citroen DS3 R3T, 28 pkt), Paweł Hurko z Jarosławem Janaszem (Ford Fiesta R200, 22 pkt), Michał Anaszkiewicz i Marcin Borycki (Honda CR-Z, 19 pkt) oraz Piotr Piesko, pilotowany przez Mateusza Kacprzaka (Peugeot 208 R2, 17 pkt).

Pięć duetów w samochodach Rally3 powalczy w klasie 3. Prowadzenia w tabeli bronić będą Michał Chorbiński z Adamem Chrzanowskim (Renault Clio Rally3, 35 pkt). W odniesieniu drugiego z rzędu zwycięstwa w klasie 3 przeszkodzić im spróbują: Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski, Adrian Łabuda i Michał Kusnierz, Jakub Ulanowski z Patrykiem Kielarem oraz Tadeusz Bieńko i Szymon Marciniak (wszystkie załogi w Fordach Fiesta Rally3).

Do klasy NAT2 zgłoszono dwa samochody, jeden w NAT3, sześć w NAT4. Na trasę Rajdu Nadwiślańskiego wyjedzie także osiem załóg z klasy RN1, trzy z RN2 oraz cztery z RN4.

Gdzie śledzić rajd?

Wszystkie wyniki Rajdu Nadwiślańskiego 2025 będą dostępne na żywo na stronie wyniki.pzm.pl. Serwis prezentuje czasy przejazdów oesów w czasie rzeczywistym oraz klasyfikacje w poszczególnych klasach i kategoriach.

Ceremonia zakończenia rajdu i wręczenie pucharów odbędzie się w niedzielę, 25 maja o godz. 16:35 przed halą widowiskowo-sportową w Puławach.

RSMP 2025 – punktacja przed Rajdem Nadwiślańskim (runda 2/7):

1. Matulka/Syty 33 pkt
2. Grzyb/Binięda 26 pkt
3. Szeja/Szeja 25 pkt
4. Kołtun/Pleskot 23 pkt
5. Brzeziński/Gerber 19 pkt
6. Byśkiniewicz/Siatkowski 15 pkt
7. Chorbiński/Chrzanowski 13 pkt
8. Krotoszyński/Sadowski 11 pkt
9. Kowalczyk/Potępa 9 pkt
10. Talik/Trela 7 pkt

RSMP 2025 – punktacja 2WD przed Rajdem Nadwiślańskim (runda 2/7):

1. Górny/Martynek 35 pkt
2. Mularczyk/Marczewski 28 pkt
3. Hurko/Janasz 22 pkt
4. Anaszkiewicz/Borycki 19 pkt
5. Piesko/Kacprzak 17 pkt

Program Rajdu Nadwiślańskiego 2025

Sobota, 24 maja (5 odcinków specjalnych, łącznie 59,16 km):

  • 7:30-10:30 – odcinek testowy: Kaleń (5,21 km)
  • 13:30 – ceremonia startu (Rynek w Urzędowie)
  • 13:55 – OS 1: Józefów 1 (11,83 km)
  • 14:45 – OS 2: Urzędów 1 (16,45 km)
  • 15:35 – oddalony serwis A (30 min): Kraśnik
  • 16:40 – OS 3: Józefów 2 (11,83 km)
  • 17:30 – OS 4: Urzędów 2 (16,45 km)
  • 20:00 – OS 5: Puławy (2,6 km)
  • 20:10 – serwis B (45 min): Hala widowiskowo-sportowa Puławy 

Niedziela, 25 maja (6 odcinków specjalnych – łącznie 93,8 km)

  • 7:10 – serwis C (15 min): hala widowiskowo-sportowa Puławy
  • 8:15 – OS 6: Wilków 1 (18,65 km)
  • 9:00 – OS 7: Zakrzów 1 (11,25 km)
  • 10:35 – OS 8: Kurów 1 (17 km)
  • 11:45 – Serwis D (30 min): hala widowiskowo-sportowa Puławy
  • 13:05 – OS 9: Wilków 2 (18,65 km)
  • 13:50 – OS 10: Zakrzów 2 (11,25 km)
  • 15:25 – OS 11: Kurów 2 (Power Stage, 17 km)
  • 16:35 – ceremonia mety (Arena Puławy)

Udostępnij!

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments