75. sezon NASCAR Cup Series już się rozpoczął. Poprzednia walka o mistrzostwo zakończyła się raptem trzy miesiące temu, a przed nami już kolejny rok pełen wyścigów. 38 kolejnych tygodni upłynie pod znakiem walki o tegoroczny tytuł. Czeka nas 26 wyścigów sezonu regularnego, jeden wyścig specjalny oraz dziesięć wyścigów fazy playoff, po których wszystko będzie już jasne.
NASCAR Cup Series 2022 za nami
Za nami jeden z najbardziej emocjonujących sezonów od lat. Mieliśmy rekordową liczbę kierowców, którzy zwyciężyli w co najmniej jednej eliminacji. Było ich aż 19, a dodatkowo pięciu z nich wygrało po raz pierwszy w swojej karierze. W tej grupie znaleźli się: Austin Dillon, Chase Briscoe, Ross Chastain, Daniel Suarez i Tyler Reddick. Dodatkowo duża liczba kierowców stanęła po drugiej stronie skali. Kyle Larson, który szybko odpadł z walki o mistrzostwo, wygrał tylko trzy wyścigi. Martin Truex Jr. oraz Ryan Blaney nie stanęli w kręgu zwycięzców ani razu. Cała walka, dzięki wprowadzeniu samochodów nowej generacji, była bardzo wyrównana. Żaden z kierowców nie prowadził więcej niż przez 1000 okrążeń na przestrzeni całego roku. Chase Elliott, który wygrał pięć razy, został liderem w tej klasyfikacji. Po raz pierwszy od 2016 roku żaden z kierowców nie wygrał więcej niż właśnie pięć wyścigów.
Kalendarz sezonu 2023
W dużej mierzy kalendarz sezonu NASCAR Cup Series 2023 jest podobny do tego z minionego roku. Czekają nas jednak dwie zasadnicze zmiany. Po krótkim pobycie w terminarzu wypada z niego obiekt Road America. Tor znajdujący się w mieście Elkhart Lake został zastąpiony jednak przez coś niezwykłego. W jego miejsce pojawia się bowiem tor uliczny – po raz pierwszy w historii. Kierowcy będą kręcili kółka na ulicach jednej z największych amerykańskich metropolii – Chicago.
Druga zmiana to miejsce rozgrywania wyścigu specjalnego – All Star Race. W poprzednich sezonach kierowcy ścigali się na torze Texas Motor Speedway. Tym razem zawitają na obiekt, który gościł kierowców pomiędzy rokiem 1949, a 1996, w którym go zamknięto. Mowa tutaj o legendarnym krótkim owalu North Wilkesboro Speedway. Obiekt ten został przywrócony do życia w poprzednim roku i teraz czeka go wielki powrót.
Transfery, powroty, debiuty
Rozpoczynając sezon 2023, wiemy, że 33 kierowców zadeklarowało start we wszystkich 36 punktowanych wyścigach tego roku. Niektórzy z nich pojawiają się pierwszy raz w pełnym wymiarze godzin, niektórzy zmieniają swoje zespoły, a jeszcze inni powracają do cyklu po kilku latach przerwy.
Do tej ostatniej grupy można zaliczyć specjalistę od torów drogowych AJ Allmendingera. Popularny “Dinger” powraca do ścigania w pełnym wymiarze cyklu po kilku sezonach, w których pojawiał się tylko w wybranych przez siebie wyścigach. Allmendinger będzie w tym roku ścigał się Chevroletem #16.
Duża zmiana, o której wspominaliśmy już w naszych transmisjach na antenie Motowizji przed zakończeniem sezonu 2022, to odejście Kyle’a Buscha z szeregów zespołu Joe Gibbs Racing. Busch związał swoją przyszłość z organizacją Richarda Childressa, gdzie zasiądzie w samochodzie z numerem #8. Tym wozem do końca 2022 ścigał się zaś Tyler Reddick, który w tym sezonie będzie zespołowym partnerem Bubby Wallace’a w 23XI Racing.
Dwóch młodych kierowców będzie walczyło o tytuł debiutanta roku. Po raz pierwszy w całym cyklu wyścigów serii pucharowej pojadą Ty Gibbs i Noah Gragson – dwaj zawodnicy dobrze znani z serii Xfinity. Ty Gibbs zastąpił Kyle’a Buscha w zespole swojego dziadka – Joe’go Gibbsa, a Gragsona na co dzień będzie można spotkać za kierownicą samochodu z numerem #42.
Wielką niespodzianką w składzie kierowców jest też ponowna obecność Jimmie’go Johnsona. Siedmiokrotny mistrz NASCAR Cup Series, który oficjalnie zakończył karierę po sezonie 2020, powraca do ścigania w wybranych przez siebie wyścigach. Johnson ma wystartować w czterech rundach za kierownicą pojazdu #84. Pierwszą z nich była Daytona 500.
Zmiany regulaminowe i nie tylko
Początek sezonu 2023 to także kilka mniej lub bardziej poważnych zmian w regulaminie sportowym serii. Jak co roku władze NASCAR starają się poprawić zarówno jakość ścigania, jak i konkurencję pomiędzy kierowcami.
Pierwszą zasadniczą zmianą jest usunięcie przerw pomiędzy segmentami wyścigów NASCAR Cup Series na torach drogowych. Obiekty tego typu pojawiają się w kalendarzu dokładnie sześć razy. Segmenty w dalszym ciągu będą na nich obowiązywały, ale nie będą one oddzielane neutralizacjami. Kierowcy pozostaną więc na torze, a okres zielonej flagi – o ile nie zostanie zaburzony jakimś incydentem – będzie mógł obowiązywać nieprzerwanie.
“Hail Melon”, a więc nieprawdopodobny przejazd “po bandzie” Rossa Chastaina z ubiegłorocznego Martinsville zostaje oficjalnie zakazany. Każdy manewr przypominający akcję Chastaina, a więc próba wyprzedzenia kierowców poprzez ślizganie się po zewnętrznej bandzie toru w ostatnim zakręcie wyścigu, będzie od tego roku regulaminowo niedozwolona.
Wyścigi na krótkich owalach będą mogły toczyć się w trakcie lekkiego deszczu, lub na wilgotnej nawierzchni. Poza torami drogowymi od sezonu 2023 opony deszczowe będą przygotowywane także na tego typu obiekty. Dodatkowo zespoły będą zobligowane do montowania wycieraczek i innych potrzebnych elementów pojazdów właśnie na te tory.
NASCAR zapowiedziało także usunięcie reguły “Top 30” w kwestii kwalifikacji do fazy playoff. Jak dotąd kierowca, który wygrał przynajmniej jeden wyścig, miał prawo startu w fazie playoff w przypadku gdy dodatkowo znajdował się w pierwszej trzydziestce klasyfikacji generalnej, a także startował we wszystkich wyścigach sezonu zasadniczego. W tym roku nie będzie żadnej ściśle określonej ramy, jeżeli chodzi właśnie o pozycję w zestawieniu.
Ostatnią zmianą, którą będzie można zauważyć gołym okiem, jest dodatnie możliwości wyboru linii podczas restartu na dirt tracku i superspeedway’ach. Jak dotąd “pachołek wyboru” nie obowiązywał na obiektach tego typu i kierowcy ustawiali się zgodnie z pozycjami zajmowanymi podczas poprzedniego okrążenia, a także innymi regułami obowiązującymi na tym etapie wyścigu. Począwszy od Daytony 500, kierowcy i tutaj będą mogli decydować, gdzie ustawić się podczas wznowienia wyścigu.
Poza regulaminem serii zmieni się także parę elementów, które nieco trudniej dostrzec gołym okiem. Centrum Badań i Rozwoju NASCAR skupiło swoją uwagę na ubiegłorocznych problemach związanych z bezpieczeństwem kierowców. Wytężona praca doprowadziła do modyfikacji konstrukcji pojazdów nowej generacji w obrębie tyłu pojazdu. Zdecydowanie się przeprojektować podłużnice oraz pas tylny. Zredukowano ilość elementów, a w niektórych wprowadzono koliste otwory, co ma wpłynąć bezpośrednio na strefy zgniotu w tej części pojazdu. Biorąc pod uwagę ubiegłoroczne wstrząśnienia mózgu, których doznali Kurt Busch i Alex Bowman, a także opinie wielu kierowców, mówiących o tym jak mocne wydają się uderzania tyłem, z pewnością jest to krok w dobrym kierunku.
Wyścigi NASCAR Cup Series pojawią się na antenie Motowizji w każdy weekend pomiędzy lutym a listopadem tego roku. Wyścigi komentować będą Szymon Tworz i Michał Budziak. Okazjonalnie wspomagał ich będzie Krzysztof Woźniak oraz goście zaproszeni do studia. Motowizja dostępna jest m.in. na platformach Canal+, Orange, UPC, Vectra, Multimedia, Toya czy Inea, a także w internecie na player.pl, Play NOW, WP Pilot czy cda.pl oraz w wielu dobrych sieciach kablowych.
Transmisje NASCAR w Motowizji:
- NASCAR Cup Series 2023 Auto Club Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 26 lutego, godz. 21:30
- NASCAR Cup Series 2023 Las Vegas Motor Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 5 marca, godz. 21.30-01.00
- NASCAR Cup Series 2023 Phoenix Raceway – transmisja wyścigu – niedziela, 12 marca, godz. 20.30-00.00
- NASCAR Cup Series 2023 Atlanta Motor Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 19 marca, godz. 20.30-23.00
- NASCAR Cup Series 2023 Circuit of the Americas – transmisja wyścigu – niedziela, 26 marca, godz. 21.30-01.00
Podsumowania NASCAR w Motowizji:
- NASCAR Cup Series 2023 Daytona International Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 21 lutego, godz. 22:20
- NASCAR Cup Series 2023 Auto Club Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 28 lutego, godz. 22:20
- NASCAR Cup Series 2023 Las Vegas Motor Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 7 marca, godz. 22.20
- NASCAR Cup Series 2023 Phoenix Raceway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 14 marca, godz. 22.20
- NASCAR Cup Series 2023 Atlanta Motor Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 21 marca, godz. 22.20
- NASCAR Cup Series 2023 Circuit of the Americas – podsumowanie wyścigu – wtorek, 28 marca, godz. 22.20
Autor: Szymon Tworz