Najważniejszy wyścig roku na start nowej ery – Daytona 500 na żywo w Motowizji


W niedzielę 20 lutego rozpocznie się nowy sezon NASCAR Cup Series. Kierowcy ulubionej serii wyścigowej Ameryki tradycyjnie rozpoczną zmagania od jednego z najsłynniejszych i najbardziej prestiżowych wyścigów na świecie – Daytony 500. Transmisja na antenie Motowizji o godz. 20.00.

Owal jakiego nie widział świat

Daytona Beach w stanie Floryda to jedno z kluczowych miejsc dla NASCAR. Wyjątkowy tor uliczno-plażowy stanowił arenę zmagań kierowców przez pierwsze 10 lat istnienia serii pucharowej. Założyciel organizacji, Bill France Sr. uznał jednak, że potrzebny jest permanentny obiekt. Jego wizją było zbudowanie owalu, jakiego świat jeszcze nie widział. W 1959 roku otworzono Daytona International Speedway, tor o długości 2,5 mili (4 kilometrów) i nachyleniu zakrętów wynoszącym aż 31 stopni. Wszystko po to, aby kibice zgromadzeni na trybunach widzieli jak najwięcej akcji, a kierowcy mogli rozpędzić się do nieosiągalnych wcześniej prędkości.

Już pierwsza edycja Daytony 500 przyniosła spektakularny finisz. Lee Petty i Johnny Beuchamp przecięli linię mety po przejechaniu 500 mil niemalże równocześnie. Potrzebne były trzy dni, aby ogłosić Petty’ego zwycięzcą.

Miliony widzów przed telewizorami

W 1979 roku Daytona 500 na stałe wpisała się w kulturę Stanów Zjednoczonych. Po raz pierwszy cały wyścig był transmitowany na żywo. Miliony widzów miały okazję zobaczyć pasjonującą batalię o zwycięstwo między Calem Yarborough i Donniem Allisonem. Obaj zderzyli się na ostatnim okrążeniu i po wymianie ciosów na torze postanowili zmierzyć się na pięści już po wyjściu z samochodów. Ich kolizja sprawiła, że wyścig padł łupem Richarda Petty’ego. Dla “Króla”, jednego z trzech siedmiokrotnych mistrzów NASCAR Cup Series było to szóste zwycięstwo w Daytonie 500.

Większe prędkości – mniejsze odległości

Rekordy prędkości osiągane w latach 80. przyczyniły się do wprowadzenia restryktorów powietrza. Te sprawiły, że dystanse na torze pomiędzy kierowcami zostały zminimalizowane, w konsekwencji większość wyścigu jechali w jednej, dużej grupie. Zdjęcia 40 pojazdów jadących w dwóch, trzech, a czasem czterech liniach obok siebie spopularyzowały NASCAR na całym świecie.

Debiut aut nowej generacji

Tegoroczna edycja Daytony 500 będzie wyjątkowa ze względu na startujące w niej auta. Po debiucie w pokazowym wyścigu Busch Light Clash na LA Memorial Coliseum, kierowcy powalczą o pierwsze punkty w samochodach siódmej generacji. Przynosi ona wiele zmian – pojazdy bardziej przypominają swoje drogowe odpowiedniki, zmieniono skrzynię biegów, większe opony są teraz mocowane za pomocą jednej, a nie pięciu nakrętek. Przede wszystkim samochody NextGen mają sprawić, że rywalizacja będzie jeszcze bardziej wyrównana. 

Niespodzianki na mecie

Daytona 500 to najlepsza okazja, aby się o tym przekonać. Natura “pack racing” sprawia, że ci, którzy zwykle meldują się na mecie wyścigów w środku stawki, teraz mają szansę wyszarpać zwycięstwo. Tak było w zeszłym roku, kiedy Michael McDowell, jeden z weteranów NASCAR, skorzystał z nadarzającej się okazji i wygrał pierwszy wyścig w swojej karierze w Cup Series.

Dziesięć lat wcześniej jeszcze większą niespodziankę sprawił Trevor Bayne. Był to dla niego zaledwie drugi start w NASCAR Cup Series, ale nie przeszkodziło mu to utrzymać prowadzenia w końcówce wyścigu zostając najmłodszym zwycięzcą w historii Daytony 500.

Niezapomniane momenty

Daytona International Speedway był areną wielu wyjątkowych momentów. Dale Earnhardt Sr, siedmiokrotny mistrz NASCAR Cup Series, jeden z najlepszych kierowców w historii na superspeedwayach, potrzebował aż 20 startów aby wreszcie wygrać “Wielki Amerykański Wyścig” w 1998 roku. 

Trzy lata później kierowca zespołu Earnhardta, Michael Waltrip, odniósł swoje pierwsze, upragnione zwycięstwo ku wzruszeniu komentującego wyścig brata Darella, zwycięzcy z 1989 roku. Dale Senior nie mógł jednak celebrować w alei zwycięzców z Waltripem oraz swoim synem – drugim na mecie. Earnhardt zmarł wskutek odniesionych obrażeń w wypadku na ostatnim okrążeniu. Kiedy w 2004 roku jego syn, Dale Earnhardt Jr. zwyciężył w Daytonie 500 w alei serwisowej ciężko było znaleźć kogoś, kto nie był wzruszony.

Nowa historia Daytony

Kto tym razem zapisze się na kartach historii? Przekonamy się na żywo w Motowizji, która pokaże cały sezon 2022 w NASCAR Cup Series. Początek transmisji w niedzielę, 20 lutego o godzinie 20:00.

Transmisje NASCAR w lutym i marcu na antenie Motowizji:

  • NASCAR 2022 Daytona International Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 20 lutego, godz. 20:00
  • NASCAR 2022 Auto Club Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 27 lutego, godz. 21:30
  • NASCAR 2022 Las Vegas Motor Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 6 marca, godz. 21:30
  • NASCAR 2022 Phoenix Raceway – transmisja wyścigu – niedziela, 13 marca, godz. 20:30
  • NASCAR 2022 Atlanta Motor Speedway – transmisja wyścigu – niedziela, 20 marca, godz. 20:00
  • NASCAR 2022 Circuit of the Americas – transmisja wyścigu – niedziela, 27 marca, godz. 21:30

Podsumowania i magazyny NASCAR w lutym i marcu:

  • NASCAR 2022 Daytona International Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 22 lutego, godz. 22:00
  • NASCAR The Pace Lap 2022 – czwartek 24 lutego, godz. 22:30
  • NASCAR 2022 Auto Club Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 1 marca, godz. 22:00
  • NASCAR The Pace Lap 2022 – czwartek 3 marca, godz. 22:30
  • NASCAR 2022 Las Vegas Motor Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 8 marca, godz. 22:00
  • NASCAR The Pace Lap 2022 – czwartek 10 marca, godz. 22:30
  • NASCAR 2022 Phoenix Raceway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 15 marca, godz. 22:00 
  • NASCAR The Pace Lap 2022 – czwartek 17 marca, godz. 22:30
  • NASCAR 2022 Atlanta Motor Speedway – podsumowanie wyścigu – wtorek, 22 marca, godz. 22:00
  • NASCAR The Pace Lap 2022 – czwartek 24 marca, godz. 22:30
  • NASCAR 2022 Circuit of the Americas – podsumowanie wyścigu – wtorek, 29 marca, godz. 22:00
  • NASCAR The Pace Lap 2022 – czwartek 31 marca, godz. 22:30

Udostępnij!