Szejowie kontra 84 rywali – rusza 53. Rajd Sumava Klatovy


Bracia Szejowie już w ten weekend wystartują w drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Czech, do której zgłosiło się prawie 90 załóg. Gwiazdorska obsada – u podnóża Szumawy powalczą kierowcy znani z WRC i FIA ERC – m.in. Jan Kopecky i Aleksiej Łukjaniuk i cała czeska czołówka. Dla kierowców, pilotów i tłumów kibiców przygotowano ponad 160 kilometrów oesowych, podzielonych na 14 wymagających prób sportowych. 180 km/h w ciemności – Szejowie czekają na kręte odcinki specjalne rozgrywane po zmroku. Rok temu 11, tym razem 20 – niemal dwa razy więcej rywali w najmocniejszych samochodach klasy R5. Wysoko postawiona poprzeczka – w zeszłym sezonie załoga z Ustronia finiszowała w Rajdzie Sumava Klatovy tuż za podium.

Druga runda Rajdowych Mistrzostw Czech zostanie rozegrana już w najbliższy weekend (20-21 kwietnia) na trasach wokół miasta Klatovy. W miejscowości położonej u podnóża Szumawy – pasma górskiego przebiegającego przez Austrię, Niemcy oraz Czechy, będzie zlokalizowana baza rajdu, a także uroczysty start oraz meta zawodów. Na załogi czekają kręte i wąskie oesy, na których zawodnicy będą musieli dać popis swoich umiejętności i dobrze wykorzystać wszystkie możliwości swoich samochodów rajdowych.

Rajdowy weekend zapowiada się niezwykle emocjonująco i każdego fana motoryzacji przyprawi o szybsze bicie serca, gdyż w tym roku na trasy Rajdu Sumava Klatovy wyjadą nie tylko uczestnicy mistrzostw Czech, lecz także załogi samochodów historycznych, którzy będą się ścigać w ramach 4. Rallye Sumava Legend oraz 27. Historic Vltava Rallye. Oznacza to, że kibice zobaczą blisko 190 samochodów – prawię setkę legendarnych rajdówek, a także 85 załóg walczących w ramach rajdowych mistrzostw Czech. Te liczby najlepiej świadczą o kondycji rajdów u naszych południowych sąsiadów, a także obrazują skalę trudności wyzwań z jakimi mierzą się Szejowie przystępując do walki z miejscowymi konkurentami. Na liście zgłoszeń widnieje aż 20 załóg w samochodach R5 – blisko dwa razy więcej niż w poprzedniej edycji zawodów, kiedy to na starcie stanęło 11 ekip w takich samochodach, jakim ścigają się Szejowie. Pretendentami do wygranej będą tym razem nie tylko Czesi – wielokrotni mistrzowie kraju, jak choćby Jan Kopecky czy Vaclav Pech, ale również Aleksiej Łukjaniuk – rosyjski kierowca, którego wizytówką jest rewelacyjne tempo i bezkompromisowa jazda. Bracia Szejowie mają więc bardzo wysoko zawieszoną poprzeczkę, a powtórka ubiegłorocznego rezultatu, kiedy to osiągnęli metę w Klatovy na czwartym miejscu, to wymagające zadanie. Dla załogi zespołu GK Forge KoWax Racing będzie to już dziesiąty start za kierownicą Forda Fiesty R5 i czwarty w tym rajdzie.

Organizator drugiej rundy mistrzostw Czech przygotował 14 odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 160 kilometrów. Piątkowy etap, składający się z sześciu oesów, rozpocznie się o godzinie 17:23, więc zawodnicy podczas drugiej pętli będą nie tylko zmagali się z wymagającą trasą, ale także panującymi ciemnościami. W sobotę załogi pokonają kolejnych osiem prób, w tym najdłuższy z odcinków – Strasinska (19,18 km). Zwycięzców poznamy natomiast przed godziną 20, kiedy czołówka rajdu wjedzie na metę.

Jarek Szeja: – Na start w Rajdzie Sumava Klatovy czekam bardziej, niż na pierwszą rundę sezonu, mimo że od Valasski minął niecały miesiąc. Po pierwsze to rajd, z którym łączą nas wyjątkowo miłe wspomnienia. Dwa razy wjeżdżaliśmy na metę w Klatovy jako zwycięzcy w grupie N, a rok temu byliśmy o krok od podium. Po drugie – bardzo pasują mi tutejsze oesy, a dodatkowo – czuje się mocny, gdy przychodzi do ścigania się po zmroku, a w tej imprezie mamy aż trzy odcinki pokonywane po ciemku. To wszystko teoretycznie działa na naszą korzyść, ale przed startem trzeba o tym zapomnieć, tak jak o oczekiwaniach i nadziejach. Chcemy się po prostu skupić na zadaniu, ciesząc siebie i kibiców naszą jazdą.

Marcin Szeja: – Nocne odcinki specjalne wyrównują nieco szanse między nami i starymi czeskimi wyjadaczami, którzy znają tu praktycznie każdy kamień. W ubiegłym roku pomógł nam jeszcze deszcz i zaskakująco zmienna przyczepność. Nie miałby nic przeciwko, gdyby te warunki się powtórzyły. W takich okolicznościach zawsze procentuje praca wykonana na zapoznaniu. W ciemnościach nie da się jechać inaczej niż polegając na rzetelnie sporządzonym opisie trasy.

Harmonogram 53. Rajdu Sumava Klatovy – 2. rundy Rajdowych Mistrzostw Czech 2018

Piątek, 20 kwietnia (6 odcinków specjalnych, 78,32 km)

17:05 – start (Klatovy, Rynek)
17:23 – OS1: Super RZ Klatovsky okruh (12,82 km)
18:02 – OS2: Andelicka (8,34 km)
19:00 – OS3: Korab 1 (18,00 km)
20:26 – serwis A: 30 min. (Janovice nad Uhlavou)

21:29 – OS4: Super RZ Klatovsy okruh (12,82 km)
22:08 – OS5: Andelicka (8,34 km)
23:01 – OS6: Korab (18,00 km)

Sobota, 21 kwietnia (8 odcinków specjalnych, 83,50 km)

09:13 – serwis B: 45 min. (Janovice nad Uhlavou)
10:15 – OS7: Janovicka (8,16 km)
11:38 – OS8: Hoslovicka (8,31 km)
12:08 – OS9: Strasinska (19,18 km)
13:14 – OS10: Tedrazicka (6,1 km)
14:38 – serwis C: 30 min. (Janovice nad Uhlavou)

15:25 – OS11: Janovicka (8,16 km)
16:48 – OS12: Hoslovicka (8,31 km)
17:18 – OS13: Strasinska (19,18 km)
18:24 – OS14: Tedrazicka (6,10 km)

19:21 – serwis D: 10 min. (Janovice nad Uhlavou)
19:53 – ceremonia mety (Klatovy, Rynek)

Punktacja rajdowych mistrzostw Czech 2018 przed Rajdem Sumava Klatovy

1. Jan Kopecky 60 pkt.
2. Vaclav Pech 46 pkt.
3. Jan Dohnal 41 pkt.
4. Jan Cerny 27 pkt.
5. Jaromir Tarabus 23 pkt.
6. Martin Vlcek 20 pkt.
7. Filip Mares 18 pkt.
8. Vaclav Kopacek 17 pkt.
9. Jarek Szeja 11 pkt.
10. Vojtech Stajf 8 pkt.
11. Karel Trojan 6 pkt.
12. Miroslav Jakes 4 pkt.
13. Karel Trneny 3 pkt.
14. Patrik Rujbr 2 pkt.
15. Tomas Pospisilik 1 pkt.

W sezonie 2018 Jarka i Marcina Szejów wspierają: GK Forge Grelowski Obróbka Plastyczna Metali, Kowax Welding, Darma, Deco-Car, Minimax, Viralseed i Pokrycia Dachowe Pniok Sylwester oraz patroni medialni Motowizja i portal OX.pl, a także Radio Bielsko i Wirtualna Polska.

JAREK SZEJA / MARCIN SZEJA – INFORMACJE O ZAŁODZE:

Ambitni sportowcy, zawsze stawiający sobie wysoka zawieszone i wymagające cele. Na co dzień to mężowie i ojcowie bezgranicznie oddani swoim rodzinom i mocno zaangażowani w rozwój własnych firm. W chwili, gdy wsiadają do samochodu rajdowego stają się jedną z najbardziej dopasowanych i zgranych polskich załóg. Czerpią ogromną satysfakcję z każdego wyzwania i zawsze starają się rozwijać swoje umiejętności. Jak sami twierdzą w rajdówce doskonale się dogadują i jak to wśród braci, zawsze błyskawicznie rozwiązują wszystkie nieporozumienia. Rajdowy duet braci z Ustronia po raz pierwszy pojawił się wspólnie na odcinkach specjalnych 53. Rajdu Wisły 2006. Sezon 2016 jako Mistrzowie Grupy N w Rajdowych Mistrzostwach Czech zakończyli z dorobkiem 91 wspólnych startów. Marcin pod względem startów wyprzedza swojego starszego brata, o cztery rajdy. Jarek i Marcin swoją przygodę rozpoczęli od Peugeota 106, ale lista samochodów, w których rywalizowali na odcinkach specjalnych jest naprawdę długa: Peugeot 206 RC, Honda Civic Type-R, Renault Clio Sport, Opel Astra GSi, Citroen C2 R2 Max czy Ford Fiesta R2, a od 2015 czteronapędowe Subaru Impreza. Bracia Szeja mocnym akcentem zadebiutowali w Grupie N Mistrzostw Czech, wygrywając w tej klasyfikacji swój pierwszy start- Rally Sumava – Klatovy 2015. Przez dwa ostatnie sezony to łącznie 19 startów i cztery wygrane w Grupie N. Sam sezon 2016 to 9 startów i 90 odcinków specjalnych, a łącznie z testami przejechane ponad 1600 km, zużyte prawie 200 opon i spalone blisko 2000 litrów sportowego paliwa. W drodze po tytuł Mistrzów Czech Grupy N sięgnęli po trzy zwycięstwa – w Rajdach Sumava, Barum i Pribram. Najwięcej satysfakcji dał jednak najwyższy stopień podium w Barum Rally Zlin, legendarnym i najbardziej prestiżowym czeskim rajdzie, a jednocześnie jedną z najtrudniejszych asfaltowych rund Rajdowych Mistrzostw Europy. W sezonie 2017 Szejowie wykonali duży krok w rozwoju swoich karier i przesiedli się do samochodu klasy R5, który pozwala walczyć o czołowe lokaty w mistrzostwach krajowych. Debiutując w nowym aucie, Szejowie dobrze wykorzystali jego potencjał, zdobyli 120 punktów, dzięki czemu wywalczyli wysokie, piąte miejsce i zostali najlepszymi obcokrajowcami w czeskich mistrzostwach.

SUKCESY I WYNIKI:

2017 – 5. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdowych mistrzostw Czech – najlepsze z zagranicznych załóg.
2016 – Mistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
2016 – zwycięzcy Barum Czech Rally Zlin w Klasyfikacji Grupy N
2015 – II Wicemistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
2014 – II Wicemistrzowie Grupy 2WD / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski Ford Fiesta R2)
2014 – Mistrzowie Pucharu Fiesty / Klasy 6F / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (Ford Fiesta R2)
2013 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Citroen C2 R2 Max)
2012 – zwycięzcy Klasy 5 / Rajdowy Puchar Polski (Opel Astra GSi)
2010 – Wicemistrzowie Pucharu Clio Cup / Rajdowe Mistrzostwa Polski (Renault Clio Sport)
2009 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Honda Civic Type-R)

Udostępnij!