Rajd Valasska 2017 otworzy nowy rozdział w karierze braci Szejów

Rajd Valasska 2017 otworzy nowy rozdział w karierze braci Szejów

Jarek i Marcin Szeja rozpoczynają sezon 2017 od Rajdu Valasska (25-26 marca) – pierwszej z siedmiu odsłon Rajdowych Mistrzostw Czech 2017;
12 odcinków specjalnych, 150 km i dwa dni zaciętej sportowej rywalizacji;
Mocna obsada – Jarek i Marcin Szeja jedną z 13 załóg w samochodach najmocniejszej klasy R5;
Gratka dla polskich kibiców – baza rajdu tylko godzinę jazdy od granicy.

Przed nami inauguracja kolejnego sezonu Rajdowych Mistrzostw Czech. W tym roku zmagania otwiera Rajd Valasska (25-26 marca), który po 5-letniej przerwie wraca do najwyższej rajdowej ligi w Czechach. Dla braci Jarosława i Marcina Szejów będzie to wyjątkowy początek rywalizacji – pierwszy start za kierownicą Forda Fiesta R5 w nowym zespole GK Forge Metkom Rally Team i początek fascynującego sportowego wyzwania.

Na starcie rajdu z bazą w Międzyrzeczu Wołoskim pojawi się cała czołówka czeskiego czempionatu, w tym m.in. Jan Kopecky – fabryczny kierowca zespołu Skody i 4-krotny mistrz Czech, a także Vaclav Pech Jr – 7-krotny mistrz Czech, który pojedzie Fordem Fiesta R5. Łącznie lista zgłoszeń liczy 83 załogi, w tym 13 samochodów klasy R5, trzy WRC, 17 Grupy N i sześć Porsche 997 GT3. Jarek i Marcin Szeja ruszą do rywalizacji Fordem Fiestą R5 z 16. numerem startowym. Oprócz reprezentantów zespołu GK Forge Metkom, do startu w Rajdzie Valasska zgłosiły się jeszcze 3 inne załogi z Polski.

Zacięta rywalizacja w inauguracyjnej rundzie mistrzostw Czech rozegra się na 12 odcinkach specjalnych. Ich łączna długość to 150,5 km. Zawody rozpoczną się w sobotę, 25 marca od odcinka testowego (od 7:30). Ceremonię startu zaplanowano na godzinę 12 na torze testowym fabryki ciężarówek Tatra w Koprzywnicy (Kopřivnice). Następnie załogi pokonają trzy dwukrotnie przejeżdżane odcinki specjalne: Hukvaldy (13,72 km), Kopřivnice Tatra I (10,29 km) oraz Lešná 1 (17,12 km). Niedzielny etap rajdu także składa się z trzech prób sportowych i podobnie jak w sobotę – każda z nich będzie pokonywana dwa razy. Pierwsza – OS Bystřička (10.36 km) – ruszy o 9:04. Potem batalia przeniesie się na oesy Juřinka (8.88 km) i Kopřivnice Tatra II 1 (14.91 km). Rajd Valasska 2017 zakończy ceremonia mety zaplanowana na 14:40 w centrum Międzyrzecza Wołoskiego (Valašské Meziříčí).

Pierwsza runda mistrzostw Czech to nie lada gratka także dla kibiców z Polski, bowiem wymagające asfaltowe trasy Rajdu Valasska od polsko-czeskiej granicy dzieli tylko kilkadziesiąt kilometrów. Fani, którzy zdecydują się wybrać na Rajd Valasska, będą mogli podziwiać rywalizację nie tylko na podbijających, nierównych asfaltowych drogach wschodnich Moraw, lecz także efektowną jazdę na dwóch widowiskowych odcinkach, jakie wytyczono na terenie toru, na którym czeska Tatra testuje swoje ciężarówki.

Jarek Szeja: – Po bardzo intensywnych tygodniach przygotowań odliczamy już dni do pierwszego rajdu. Na testach mieliśmy okazję pojeździć w bardzo różnych warunkach i czuje się coraz lepiej w Fieście. Mam jednak świadomość, że to dopiero początek, a żeby wyczuć ten samochód i jechać nim naprawdę szybko, potrzeba nam jeszcze dużo nauki. Wszyscy nasi rywale mają za sobą doświadczenia w samochodach R5, WRC czy S2000, więc w tym gronie jesteśmy prawdziwymi debiutantami. Fiesta R5 to rajdowy sprzęt z najwyższej półki, o ogromnych możliwościach i potencjale, który trudno porównać do rajdówki opartej na seryjnym samochodzie, takim jak Subaru Impreza. Nasza przygoda z rajdami weszła na nowy poziom i tak naprawdę wielu rzeczy muszę się nauczyć od nowa, a zapomnieć o pewnych przyzwyczajeniach z Subaru. Przed nami masa pracy, ale mamy wsparcie profesjonalnego zespołu o ogromnym doświadczeniu, więc z dużym optymizmem patrzę na najbliższe miesiące. Cel na ten rajd to czysta jazda, kolejne ważne kilometry oesowe i meta, bez presji wyniku i prędkości, bo to w tym momencie jest dla nas najważniejsze. Valasska to bardzo wymagający – moim zdaniem jeden z najszybszych czeskich rajdów. Dotychczasowe starty tutaj nie możemy zaliczyć do udanych, ale mam nadzieję, że w tym roku przełamiemy złą passę. Liczę na to, że mocne wsparcie polskich również nam pomoże. Razem z naszymi partnerami – GK Forge Grelowski – obróbka plastyczna metali, Grupa Metkom, Orsak Rally Sport, Satjam, Darma, Deco-Car, Eurogold, Minimax, Viralseed, Pokrycia Dachowe Pniok Sylwester, Motowizja i portal OX.pl, serdecznie zapraszamy na pierwszą rundą Mistrzostw Czech.

Marcin Szeja: – Będzie to dla nas trzeci start w Rajdzie Valasska i bez wątpienia ten zapowiada się najbardziej emocjonująco. Doświadczenie z poprzednich lat na pewno się przyda, ale tym razem w rajdówce wszystko będzie się działo zdecydowanie szybciej. Po kilometrach przejechanych na testach, mojej perspektywy samochód daje duży komfort jazdy i lepsze poczucie bezpieczeństwa, pod tym względem, że dużo lepiej się prowadzi i nie jest tak nerwowe w porównaniu do Subaru. Zdecydowanie największe wrażenie robi zawieszenie i rozłożenie masy, dzięki czemu Ford jest bardziej stabilny i przewidywalny. Możliwości tego samochodu są ogromne, ale wszystkiego tego jednak trzeba się nauczyć i wypracować kilometrami przejechanych odcinków. Awans do grona załóg walczących w generalce rajdu i przesiadka do tak zaawansowanego technicznie samochodu sprawia, że będzie czeka nas jeszcze większe wyzwanie, chociaż na tę chwilę po prostu się cieszę i nie mogę się doczekać startu. Chcemy pokazać się kibicom, z jak najlepszej strony, ale trzeba zachować chłodną głowę, bo o błędy w Valassce nietrudno, a potrafią być bardzo kosztowne. Cieszy fakt, że rozpoczynamy od rajdu, który jest tak blisko polskiej granicy. Mam nadzieję, że na trasie i w strefie serwisowej znajdzie się dużo naszych rodaków. Początek sezonu szykuje się naprawdę atrakcyjny, więc warto wybrać się na Rajd Valasska. Do zobaczenia i trzymajcie mocno kciuki!!

Harmonogram Rajdu Valasska – 1. rundy Rajdowych Mistrzostw Czech:

Sobota, 25 marca 2017 (6 odcinków specjalnych, łącznie 82,26 km):

7:30 – odcinek testowy (3,5 km)
12:00 – ceremonia startu (Tatra Kopřivnice)

12:25 – OS 1: Hukvaldy 1 (13,72 km)
12:57 – OS 2: Kopřivnice Tatra I 1 (10,29 km)
13:46 – OS 3: Lešná 1 (17,12 km)
15:14 – Serwis A: 30 min. (Kopřivnice)

16:11 – OS 4: Hukvaldy 2 (13.72 km)
16:43 – OS 5: Kopřivnice Tatra I 2 (10.29 km)
17:37 – OS 6: Lešná 2 (17.12 km)
18:38 – Serwis B: 45 min. (Kopřivnice)

Niedziela, 26 marca 2017 (6 odcinków specjalnych, łącznie 68,3 km):

8:00 – Serwis C: 15 min. (Kopřivnice)
9:04 – OS 7: Bystřička 1 (10.36 km)
9:37 – OS 8: Juřinka 1 (8.88 km)
10:35 – OS 9: Kopřivnice Tatra II 1 (14.91 km)
11:54 – Serwis D: 30 min. (Kopřivnice)

12:40 – OS 10: Bystřička 1 (10.36 km)
13:38 – OS 11: Juřinka 1 (8.88 km)
14:11 – OS 12: Kopřivnice Tatra II 1 (14.91 km)
14:40 – ceremonia mety – Międzyrzecze Wołoskie (Valašské Meziříčí)

KALENDARZ RAJDOWYCH MISTRZOSTW CZECH – MČR 2017:

I runda: 25-26 marca – Valašská Rally
II runda: 21-22 kwietnia – Rallye Šumava Klatovy
III runda: 19-20 maja – 45. Rallye Český Krumlov
IV runda: 16-17 czerwca – Agrotec Petronas Rally Hustopeče
V runda: 01-02 lipca – Rally Bohemia Mladá Boleslav
VI runda: 25-27 sierpnia – Barum Czech Rally Zlín (runda FIA ERC)
VII runda: 06-08 października – 38. Rally Příbram

W sezonie 2017 Jarosława i Marcina Szejów wspierają: GK Forge Grelowski Obróbka Plastyczna Metali, Grupa Metkom, Satjam, Darma, Deco-Car, Minimax, Viralseed i Pokrycia Dachowe Pniok Sylwester oraz patroni medialni Motowizja i portal OX.pl.

JAROSŁAW SZEJA / MARCIN SZEJA – INFORMACJE O ZAŁODZE:

Ambitni sportowcy, zawsze stawiający sobie wysoka zawieszone i wymagające cele. Na co dzień to mężowie i ojcowie bezgranicznie oddani swoim rodzinom i mocno zaangażowani w rozwój własnych firm. W chwili, gdy wsiadają do samochodu rajdowego stają się jedną z najbardziej dopasowanych i zgranych polskich załóg. Czerpią ogromną satysfakcję z każdego wyzwania i zawsze starają się rozwijać swoje umiejętności. Jak sami twierdzą w rajdówce doskonale się dogadują i jak to wśród braci, zawsze błyskawicznie rozwiązują wszystkie nieporozumienia. Rajdowy duet braci z Ustronia po raz pierwszy pojawił się wspólnie na odcinkach specjalnych 53. Rajdu Wisły 2006. Sezon 2016 jako Mistrzowie Grupy N w Rajdowych Mistrzostwach Czech zakończyli z dorobkiem 91 wspólnych startów. Marcin pod względem startów wyprzedza swojego starszego brata, o cztery rajdy. Jarek i Marcin swoją przygodę rozpoczęli od Peugeota 106, ale lista samochodów, w których rywalizowali na odcinkach specjalnych jest naprawdę długa: Peugeot 206 RC, Honda Civic Type-R, Renault Clio Sport, Opel Astra GSi, Citroen C2 R2 Max czy Ford Fiesta R2, a od 2015 czteronapędowe Subaru Impreza. Bracia Szeja mocnym akcentem zadebiutowali w Grupie N Mistrzostw Czech, wygrywając w tej klasyfikacji swój pierwszy start- Rally Sumava – Klatovy 2015. Przez dwa ostatnie sezony to łącznie 19 startów i cztery wygrane w Grupie N. Sam sezon 2016 to 9 startów i 90 odcinków specjalnych, a łącznie z testami przejechane ponad 1600 km, zużyte prawie 200 opon i spalone blisko 2000 litrów sportowego paliwa. W drodze po tytuł Mistrzów Czech Grupy N sięgnęli po trzy zwycięstwa – w Rajdach Sumava, Barum i Pribram. Najwięcej satysfakcji dał jednak najwyższy stopień podium w Barum Rally Zlin, legendarnym i najbardziej prestiżowym czeskim rajdzie, a jednocześnie jedną z najtrudniejszych asfaltowych rund Rajdowych Mistrzostw Europy.

SUKCESY I WYNIKI:

2016 – Mistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
2016 – zwycięzcy Barum Czech Rally Zlin w Klasyfikacji Grupy N
2015 – II Wicemistrzowie Grupy N / Rajdowe Mistrzostwa Czech (Subaru Impreza)
2014 – II Wicemistrzowie Grupy 2WD / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski Ford Fiesta R2)
2014 – Mistrzowie Pucharu Fiesty / Klasy 6F / Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (Ford Fiesta R2)
2013 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Citroen C2 R2 Max)
2012 – zwycięzcy Klasy 5 / Rajdowy Puchar Polski (Opel Astra GSi)
2010 – Wicemistrzowie Pucharu Clio Cup / Rajdowe Mistrzostwa Polski (Renault Clio Sport)
2009 – zdobywcy Pucharu w Klasyfikacji Generalnej / Rajdowy Puchar Polski (Honda Civic Type-R)