Dodał: Motowizja Kategoria: Pod patronatem, Wyścigi Komentarze: 0

Memoriał Jacka Szmidta: historia i wyścigowe dziedzictwo na Torze Poznań

W dniach 9–11 maja 2025 roku na Torze Poznań odbędzie się pierwsza runda Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W jej ramach rozegrany zostanie Memoriał Jacka Szmidta – wydarzenie upamiętniające wybitnego polskiego kierowcę wyścigowego, związanego z historią Formuły Polonia i Formuły Easter.

Jesienią 2022 roku, z inicjatywy Grzegorza Chyły, rozpoczęto organizację dorocznych biegów pokazowych Formuły Historycznej. W 2023 roku rozegrano Memoriał Christiana Grochowskiego, a w 2024 – dwa biegi: Memoriał Andrzeja Hołowieja oraz Krzysztofa Woźniaka. W sezonie 2025 odbędą się dwa biegi w ramach Memoriału Jacka Szmidta, a na liście startowej znajdą się historyczne bolidy i kierowcy kontynuujący dziedzictwo tamtych czasów.

Jacek Szmidt (ur. 16 lipca 1950, zm. 12 sierpnia 2016) był kierowcą wyścigowym Automobilklubu Toruńskiego. Karierę rozpoczął w 1975 roku, a już w 1978 zdobył tytuł Mistrza Polski Formuły Polonia. W barwach kadry narodowej PZM reprezentował Polskę w międzynarodowym Pucharze Pokoju i Przyjaźni, zdobywając w 1981 roku trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. W późniejszych latach ścigał się w Formule Easter oraz Mondial, kończąc karierę po sezonie 1995. Był również współinicjatorem Formuły Historycznej w 2010 roku. Poza motorsportem zajmował się sadownictwem. Zmarł w 2016 roku.

W Memoriale Jacka Szmidta weźmie udział jego córka Dominika, która po latach odrestaurowała Metalexa 1-06, samochód, którym jej ojciec odnosił sukcesy.

Memoriał Jacka Szmidta

Już w maju 2010 roku odbyło się pierwsze spotkanie Formuły Historycznej – inicjatorami byli Jacek Szmidt, Jerzy Mazur i Patryk Mikiciuk. Planowano nadanie rozgrywkom rangi MP, jednak zapału wystarczyło tylko na kilka sezonów a po odejściu Jacka Szmidta w Poznaniu rozgrywano tylko wyścigi niemieckiej serii HAIGO.

Dopiero jesienią 2022 roku z inicjatywy Grzegorza Chyły zaczęto rozgrywać doroczne biegi pokazowe Formuły Historycznej. W roku 2023 rozegrano memoriał Christiana Grochowskiego, w 2024 dwa biegi – jeden Memoriał Andrzeja Hołowieja, drugi Krzysztofa Woźniaka.

W roku 2025 będą to dwa biegi w ramach Memoriału Jacka Szmidta

Lista zadeklarowanych uczestników:
1 Hieronim Kochański Dallara F395 1989
3 Jerzy Mazur MTX 1-06 1983
5 Dominika Szmidt MTX 1-06 1983
9 Andrzej Wojciechowski Estonia 24
16 Robert Cichecki Estonia 21 1990
17 Mariusz Kordylak Promot II 1983
18 Lech Wojciechowski Promot II 1983
33 Paweł Dziędziel Promot III 1984
38 Christian Stoppel Estonia 21
39 Karol Ślisiński Estonia 21
45 Piotr Lenartowicz Promot II 1979
48 Stromhard Kraft Gloria 1000
51 Patryk Mikiciuk MTX 1-03 1979
56 Dawid Bokiej Estonia 25
57 Ireneusz Mokrzycki Promot II 1982
69 Leszek Gąsiorowski Promot II 1982
75 Tomasz Jurczak Estonia 25 1994
76 Wiktor Gasenko Estonia 21 1989
Maciej Peda Bugatti T40 1928
Tomasz Osterloff BMW 328 1936

Uczestnicy Formuły Historycznej:

1 Hieronim Kochański – startuje w wyścigach od 1972 roku. W 2001 roku Mistrz Polski E2000. W ubiegłym roku obchodził 85 urodziny. Jedyny człowiek w Polsce, który ma swój zakręt (Hirkowy na torze Kielce)

3 Jerzy Mazur – Startował w wyścigach od 1976 r. Mistrz Polski Formuły Easter 1984 i 1987. Uczestnik Rajdu Paryż-Dakar 1988. W latach 1987-1990 starty w wyścigowych ME ciężarówek (Jelcz i Star). Założyciel Muzeum Górnictwa i Sportów Motorowych w Wałbrzychu, ul. Ayrtona Senny 1.

5 Dominika Szmidt – córka Jacka Szmidta. Pojedzie niedawno odnowionym Metalexem 1-06, którym jej ojciec startował od roku 1984 do 1993. Samochodem tym Jacek uczestniczył w pierwszych spotkaniach Formuły Historycznej od 2010 roku. Samochód niedawno przeszedł gruntowną renowację i otrzymał z powrotem barwy takie, jak miał w latach 80.

9 Andrzej Wojciechowski – startuje w wyścigach od 1977 roku, początkowo w Formule Polonia, potem Easter i Mondial. W 1989 zdobył tytuł Mistrza Polski Formuły Mondial. W 2011 roku po latach odzyskał swojego Promota III, którym startował w latach 1987-1990. Obecnie startuje Estonią 24 na zmianę ze swoim synem Błażejem.

56, 57 i 76 Dawid Bokiej – startuje w wyścigach od 2006 roku, początkowo BMW M3. W 2012 wygrał Wyścigowy Puchar Polski w kl. 9. W 2020 zakupił od Tomasza Sikory jego Promota II z 1983 roku i startuje w serii Haigo. Od września 2022 roku startuje w Haigo Estonią 21 a od połowy 2023 Estonią 25. Od dwóch lat jego Promotem startuje jego mechanik Ireneusz Mokrzycki, doświadczony zawodnik kartingowy. Trzeci samochodem – Estonia 21 jest udostępniany przyjaciołom – rok temu jechał nim Stromhard Kraft a teraz będzie to Wiktor Gasenko.

76 Wiktor Gasenko – polski kierowca pochodzenia ukraińskiego. Starty w wyścigach rozpoczął w roku 1980, od 1982 roku startował w kadrze ZSRR w Pucharze Pokoju i Przyjaźni. W 1991 roku zamieszkał w Polsce i uzyskał polską licencję, w 1994 roku został Wicemistrzem Polski Formuły Easter. Prowadzi pod Poznaniem firmę, zajmującą się przygotowaniem i naprawą samochodów sportowych.

16 Andrzej Fontański (1956-1921) – startował w wyścigach od 1987 roku, początkowo Promotem Formuły Polonia, później Estonią 21 Formuły Mondial, tworzył zespół z bratem Jerzym. Do wyścigów wrócił w 2012 roku, regularnie startował w serii Haigo. Zmarł w 2021 roku, Jerzy zmarł kilka lat wcześniej. Estonię przejął jego syn Tomasz a opiekuje się nią jego stały mechanik Andrzeja – Robert Cichecki, który spełnia swoje marzenie i zasiada za kierownicą tego samochodu.

17 Mariusz Kordylak – kolekcjoner z Topólki na Kujawach. W kolekcji ma ok. 140 motocykli polskiej produkcji – seryjnych, prototypów i sportowych. Startuje Promotem II z 1983 r (pierwszy uzytkownik Tomasz Szczęsny), ma w kolekcji także Promota I ‘Kaczorka’ z 1977, pierwszy użytkownik Marek Oryński.

18 Lech Wojciechowski – pierwszy start w 1976 Austinem Cooperem na lotnisku Ławica. W 1979 roku otrzymał Promota I ‘Kaczorka’, od 1984 roku startował nowym Promotem II. Ten samochód po latach do niego wrócił i został pieczołowicie odnowiony.

33 Paweł Dziędziel – zaledwie dwa miesiące temu spełnił swoje odwieczne marzenie i kupił ‘Formułę’. To Promot III serii z 1986 roku, którym wcześniej startowali Artur Skwarzyński i Krzysztof Wodziński. Samochód przeszedł renowację w rekordowym tempie, właściciel zdecydował jednak żeby karoserię zostawić bez zmian jako świadectwo drogi, którą ma za sobą.

45 Piotr Lenartowicz – rozpoczął starty w wyścigach w 1975 – BMW 2002 Ti. Potem startował Fiatem 126p i Promotem I. W 1984 roku przejął od Józefa Kiełbani jego Promota II z 1979 roku i ten samochód – oraz przyczepę od niego – ma do dzisiaj.

48 Stromhard Kraft – niemiecki kierowca wyścigowy. W latach 1961 – 1967 startował w wyścigach motocyklowych MZ 125 i 250, potem startował w kartingu – w latach 1969 – 1973 wygrał 22 wyścigi. Od roku 1974 do 1981 startował w wyścigach Trabantem, od 1987 do 1990 w Formule Easter. Od 1995 do 2001 startował Marchem 75/3 w wyścigach historycznej F3, w 1996 roku zajął 4 miejsce w Mistrzostwach Europy. Od 2004 do 2023 promotor serii HAIGO (Historische Automobilrennsport Interessengemeinschaft Ostdeutschland). Po sezonie 2023 seria została przejęta przez ADAC. W Poznaniu Kraft pojedzie włoskim samochodem Gloria 1000.

69 Leszek Gąsiorowski z Grudziądza. W wyścigach startuje od 1992 roku. Ma Promota II z 1982, którym wcześniej startowali Grzegorz Kamiński i Ireneusz Trzeszczkowski.

75 Tomasz Jurczak – założyciel Muzeum Motoryzacji Wena z Oławy, z kolekcją ponad 300 samochodów, w tym ostatni wyprodukowany Fiat 126p. Twórca charytatywnego Rajdu Koguta (w 2023 roku ponad 2600 uczestników, zebrano ponad 1.800 tys. złotych). Pojedzie Estonią 25, którą do 2007 roku startował Bartosz Gradowski.

Maciej Peda – wraz z ojcem Janem założyciel prywatnego Auto-Muzeum w Gostyniu. Pojedzie samochodem ze swojej kolejkcji – Bugatti T40 z 1928 roku. Tomasz Osterloff – przyjaciel Jacka Szmidta, w roku 1980 przejął od niego Promota I Formuły Polonia i rozpoczął starty w wyścigach. W roku 2004 wystartował Syręną w rajdzie Monte Carlo Historique. Pojedzie BMW 328 z 1936 roku, samochodem którym w latach 30. startował słynny niemiecki zawodnik Ernst Henne.

Jacek Szmidt

Jacek Szmidt (ur. 16 lipca 1950, zm. 12 sierpnia 2016)
Kierowca wyścigowy, zawodnik Automobilklubu Toruńskiego.
W wyścigach startował od roku 1975 (jeden start Fiatem 125p).
W roku 1976 rozpoczął starty Promotem I Formuły Polonia (tzw. Kaczorek). W 1978 zdobył tytuł Mistrza Polski Formuły Polonia.
Od roku 1980 startował w Formule Easter nowym Metalexem 1-03. Był członkiem kadry narodowej PZM, startował w rozgrywkach o Puchar Pokoju i Przyjaźni, gdzie w 1981 roku zdobył tytuł II wicemistrza (3 miejsce).
Od roku 1984 startował Metalexem 1-06, w roku 1991 został Mistrzem Polski Formuły Easter.
W roku 1993 przeszedł do nowo powstałej Formuły Mondial, gdzie startował Estonią 25. Po sezonie 1995 zakończył karierę.
W roku 2010 był jednym z inicjatorów pierwszego spotkania Formuły Historycznej. W kolejnych spotkaniach uczestniczył tak długo, jak mu pozwalało zdrowie.
Zawodowo zajmował się sadownictwem, prowadził dwa gospodarstwa pod Kutnem. Był członkiem Związku Sadowników Polskich, w 2004 roku został jego wiceprezesem.
Zmarł po ciężkiej chorobie w 2016 roku, pozostawił żonę Halinę i dwie dorosłe córki – Agnieszkę i Dominikę.
W 2025 roku Dominice udało się przeprowadzić renowację Metalexa 1-06, którym wystartuje w Memoriale Jacka Szmidta.

Udostępnij!

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments