Lubelszczyzna czeka na historyki – 2. runda Millers Oils HRSMP
W najbliższy weekend (24–25 maja) Puławy i okolice ponownie będą areną zmagań kierowców i pilotów startujących w Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Na trasę Rajdu Nadwiślańskiego – drugiej rundy cyklu – ruszą 22 załogi w rajdówkach sprzed lat.
Rajd Nadwiślański czterokrotnie stanowił część kalendarza historycznego czempionatu. Wcześniej uczestnicy HRSMP rywalizowali na Lubelszczyźnie w sezonach 2018, 2019, 2021 i 2024. Wyjątkowa charakterystyka tras wokół Puław i Lublina – szybkie partie wśród sadów i pól oraz liczne dohamowania do zakrętów o dużym kącie – to duże wyzwania nie tylko dla zawodników, ale i rajdówek z kilkudziesięcioletnią historią. Bazę zawodów i park serwisowy zlokalizowano przy hali widowiskowo-sportowej w Puławach.
Harmonogram pełen wyzwań
Załogi w kilkudziesięcioletnich samochodach czeka ponad 150 km ścigania na asfaltowych oesach Rajdu Nadwiślańskiego.
Sobota, 24 maja to pięć oesów: dwukrotnie pokonywane próby w Józefowie (11,83 km) i Urzędowie (16,45 km) oraz widowiskowy, wieczorny oes w centrum Puław (2,6 km). Niedziela, 25 maja przyniesie kolejne sześć odcinków: Wilków (18,65 km), Zakrzów (11,25 km) i Kurów (17 km) – wszystkie przejeżdżane dwukrotnie. Finałowy oes (Kurów 2) będzie rozegrany jako Power Stage, a więc odcinek, na którym pięć najlepszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji cyklu.
Odcinki Rajdu Nadwiślańskiego często wiodą wśród pól i sadów, co sprawia, że asfalt może być zaskakująco śliski za sprawą pyłu i piachu nawiewanego na drogi.
Stali bywalcy i powroty
Na liście zgłoszeń znalazły się 22 załogi, podzielone na klasy zgodnie z regulaminem HRSMP. Najwyższy numer startowy (101) otrzymał ubiegłoroczny triumfator historycznego czempionatu – Marcin Majcher, którego pilotować będzie Mateusz Adamski (Subaru Legacy 4WD Turbo). Ten duet rozpoczął sezon od trzeciego miejsca wywalczonego w 53. Rajdzie Świdnickim. Za nimi (102) ustawiono trzecią załogę sezonu 2024 – Filipa Stopę i Rafała Ślęczkę w BMW M3 E36. W pierwszej piątce listy zgłoszeń są również Krzysztof i Agnieszka Mikulscy (Porsche 911 SC), Michał Łusiak i Sylwia Zaborowska (Ford Escort RS Cosworth) oraz Marek Suder i Marcin Kowalik – dwukrotni mistrzowie Polski w rajdach historycznych (także Escort RS Cosworth).
Najstarszą rajdówką w stawce dysponują Artur Skrabalak i Dawid Gabryś, jadący Volvo Amazon 122S (klasa A2). Paweł Molgo i Rafał Marton, którzy w Rajdzie Świdnickim zaprezentowali kibicom oryginalną Skodę Octavię WRC, tym razem postawili na starszą konstrukcję, a konkretnie Forda Sierrę RS Cosworth.
Tegoroczny Rajd Nadwiślański stoi również pod znakiem powrotów. W rundzie Millers Oils HRSMP ponownie zobaczymy rajdówkę z… Zwickau, czyli Trabanta 601. W poprzednich sezonach samochodem z NRD startowali ojciec i syn – Wojciech i Konrad Stawowczyk. W Rajdzie Nadwiślański tą budzącą sympatię konstrukcją pojadą Katarzyna Uszok-Adamczyk oraz Piotr Rusin.
Do rywalizacji w HRSMP jako kierowca wraca Jerzy Skrzypek. Wicemistrz Polski z sezonu 2019 wyciągnął z garażu samochód, którym wygrywał już tytuły mistrzowskie w klasie, a więc Fiata Ritmo Abarth 125 TC.
W klasach B1 i B2 (rajdówki z lat 1970-1992) organizatorzy przyjęli sześć zgłoszeń. Cztery duety przypisano do klas C1/C2 (roczniki od 1991 do 2000). Najliczniej reprezentowane są klasy Historic Open, w której zgłoszono trzy samochody z silnikami o pojemności do 2000 cm3 oraz osiem z jednostkami napędowymi o pojemności powyżej dwóch litrów.
Bez ostatniego zwycięzcy
Tym razem na starcie Rajdu Nadwiślańskiego zabraknie jego ubiegłorocznych triumfatorów – Bartłomieja Madziary i Mateusza Pawłowskiego. Będą za to zwycięzcy z 2019 roku – Filip Stopa i Grzegorz Ślęczka, którzy tamten sukces wywalczyli jeszcze w BMW 318is E30.
Rok wcześniej pierwszymi triumfatorami lubelskiej rundy mistrzostw historycznych zostali Piotr Zaleski z Jackiem Gruszczyńskim (Porsche 911). Był to dla nich ważny krok w drodze do tytułu mistrzów Polski, wywalczonego w sezonie 2018.
Po „covidowej” przerwie, w 2021 roku na mecie w Puławach, z pierwszego w karierze zwycięstwa w „generalce” rundy HRSMP cieszyli się Marek Suder i Marcin Kowalik w Fordzie Sierra RS Cosworth 4×4.
Drugą rundę Millers Oils HRSMP zakończy ceremonia mety i wręczenia pucharów, która dla uczestników historycznego czempionatu rozpocznie się w niedzielę, 25 maja o 17:35.