Jeżeli interesujecie się wyścigami aut sportowych, to pewną frazę słyszeliście pewno wielokrotnie – GT3. Co to jest GT3? Kiedy i czemu powstała? Jakie auta tam startują? Jakie samochody mogą jeździć w seriach GT3?
Co to jest GT3 – historia
Grupa GT3 powstała dzięki SRO Group (organizacji założonej przez Stephane’a Ratela) w 2005 roku. Miała ona uzupełnić drabinkę wyścigów GT. Do tej pory funkcjonowały klasy GT1 i GT2. Obie były kategoriami z mocno zmodyfikowanymi samochodami klasy GT, a ścigały się nimi głównie zespoły fabryczne. Ekipy prywatne jeździły w lokalnych, krajowych seriach, gdzie często bywały luźne regulacje określające budowę aut. GT3 w założeniu było klasą dla właśnie lokalnych serii jak ADAC GT Masters czy International GT Open. Była to opcja dla mniejszych ekip i ich kierowców na to, by za dużo mniejszą cenę poczuć uroki ścigania się autami GT oraz ułatwić ewentualny przeskok do wyższych kategorii i startu w głównej serii GT, FIA GT Championship, a także w 24h Le Mans, gdzie obie klasy były używane.
Klasa szybko okazała się sukcesem. Auta według tych regulacji stworzyły chociażby Aston Martin, Lamborghini czy Porsche (jako bazowy model wybrano 997 GT3 Cup). Swoje auta mieli także mniejsi producenci jak Ascari czy Venturi. Z każdym rokiem powstawały nowe serie dla aut GT3, a do gry wchodziły kolejne marki.
Co to jest GT3 – zmiany
Na początku obecnej dekady nastąpiło załamanie się sytuacji w wyścigach GT. Koszty budowy aut GT1 i GT2 skoczyły bardzo mocno. W 2010 roku nie było już FIA GT Championship, ale FIA GT1 World Championship. Klasa GT2 została praktycznie tylko w wyścigach typu Le Mans. Rok później SRO wystartowało z Blancpain Endurance Series – serią wyścigów długodystansowych dla aut GT3. Najważniejszym eventem w kalendarzu było wyścig 24 Hours of Spa – najbardziej prestiżowy wyścig GT na świecie. Sukces BES w połączeniu z powolną śmiercią GT1 (także w Le Mans) doprowadził do kuriozalnej sytuacji. W 2012 roku, aby ratować serię, w GT1 World Championship startowały auta GT3. Klasa GT2 zmieniła się w GTE, a GT3 objęła dominację w świecie wyścigów GT.
Co to jest GT3 – wersje międzynarodowe
Obecnie klasa GT3 występuje na całym świecie. Autami tymi ścigają się zarówno ekipy fabryczne, jak i małe zespoły z kierowcami, którzy startują dla czystej przyjemności. W tegorocznej edycji 24h Spa wystartuje 65 aut GT3 z 13 różnych marek.
Dlaczego GT3 jest takim sukcesem? Dlaczego wyścigi są bardzo często wyrównane, a o wyniku nie decyduje to jakim autem się jedzie, ale kunszt kierowców i ich ekip? Jednym z czynników jest Balance of Performance.
Co to jest GT3 – eliminacje
Przed startem sezonu wszystkie auta GT3 są „zapraszane” na jeden tor i są testowane przez grono kierowców. Na podstawie ich czasów oraz wniosków dokonywane są zmiany w autach mające na celu ich zbilansowanie. W trakcie sezonu także są dokonywane zmiany. W zależności od serii może to opierać się o wyniki w ostatniej rundzie, ale może być to w zależności od tego na jaki typ toru wybiera się seria.
Dzięki temu w wyścigach GT3 mamy nie tylko bogactwo marek, ale także typów aut. Najlepiej może świadczyć o tym przykład BMW. W 2010 roku bawarska firma zaoferowała klientom model Z4 GT3. W 2016 roku BMW wprowadziło na rynek M6 GT3. Z jednego z najmniejszych wymiarami samochodów w klasie BMW przerzuciło się na jeden z największych. Obecnie rywalizuje on z podobnie masywnymi Bentleyami Continental GT3 czy Nissanami GT-R GT3, ale także z typowymi autami sportowymi jak Ferrari 488 GT3 czy Lamborghini Huracan GT3.
Co to jest GT3 – jak oglądać
Pamiętajcie, że wszystkie wyścigi ADAC GT Masters i International GT Open, gdzie jeżdżą zarówno najlepsi kierowcy GT świata, jak i półamatorzy zobaczycie na żywo tylko w Motowizji.