Mniejszy docisk aerodynamiczny w Michigan i Kentucky


Władze NASCAR po raz kolejny zmniejszają docisk aerodynamiczny. Zmiany regulaminu dotyczące tylnego spojlera, przedniego splitera i tylnej klapy wejdą w życie już w drugim tygodniu czerwca podczas wyścigu w Michigan i będą obowiązywać także w Kentucky na początku lipca. Dzięki tym zmianom seria chce uzyskać bardziej wyrównane i jeszcze ciekawsze wyścigi.
Jest to już kolejna tego typu zmiana w ostatnim czasie. Po raz pierwszy nowy pakiet aerodynamiczny zmniejszający docisk o około 400 kg pojawił się w ubiegłym sezonie podczas kilku wyścigów. Zmiany zaczęły obowiązywać na stałe w sezonie 2016 na wszystkich torach poza superspeedwayami.
W trakcie trwania tego sezonu zespoły dzięki umiejętnemu balansowaniu na granicy przepisów nauczyły się odzyskiwać już około 120 kilogramów docisku aerodynamicznego. Stąd też kolejne zmiany idące w kierunku jeszcze większej redukcji. Pierwsze poprawki pojawiły się już podczas wyścigu All-Star, gdzie wprowadzono zmiany dotyczące ustawień zbieżności tylnych kół, mocowania tylnej osi i ilości elektrycznych wentylatorów obecnych na pokładzie pojazdu. Wszystko to wpłynęło zarówno na wspomnianą już kwestię docisku, ale także na zmniejszenie sił bocznych, jak i małą redukcję prędkości w zakrętach.
Zmiany, które pojawią się w Michigan, są bardziej zdecydowane. NASCAR zmniejszy wysokość tylnego spojlera z 8,9 cm do 6,35 cm, a spliter będzie mniejszy o 5 cm. Zmiany w obrębie tylnej klapy są podyktowane zmniejszeniem spojlera. Musi ona zostać dopasowana do jego nowego rozmiaru.
Modyfikacja regulaminu ma obowiązywać tylko podczas tych dwóch wyścigów i dać zespołom szanse na zrozumienie zasad działania pojazdu z jeszcze mniejszym dociskiem i zebrania jak największej ilości danych. Na stałe pojawią się one prawdopodobnie wraz z początkiem przyszłego sezonu.
Ray Evernham, szef zespołu Jeffa Gordona w latach, gdy ten zdobywał pierwsze trzy tytuły mistrzowskie, a także jeden z dyrektorów w zespole Hendrick Motorsports powiedział, że jest zachwycony kierunkiem, w jakim podąża NASCAR.
„To, co jest tuż za rogiem, to to czego wszyscy chcieli — kierowcy, fani, dosłownie wszyscy. Obserwowaliśmy świetne wyścigi zarówno w dzień, jak i w nocy. Myślę, że NASCAR, Goodyear i zespoły docierają do miejsca, gdzie te samochody są tak konkurencyjne, jak tego pragnęli”.
Wyścig w Michigan (FireKeepers Casino 400) będzie drugim transmitowanym na żywo na antenie Motowizji. Odbędzie się już 12 czerwca.

Udostępnij!